X
Annons
X

Jugend – epoken som lämnade mörkret

Med ett nytt sekel i antågande fanns drömmar om nya former på såväl byggnader som på konst och inredning. Det gamla lämnades därför därhän och det nya tog vid – jugendstilen.

**Slingrande blom- **och växtformer, kvinnogestalter hållande i ljusstakar, avbildningar av fröhus och frukter, släta färgade lampkupor. Vid sekelskiftet 1900 var utsmyckningar av dessa slag vanliga, jugend – eller art nouveau som det kallades i Frankrike – var tidens rådande koncept. Namnet togs från den tyska tidskriften Die Jugend, ungdom, och det var just det nya och moderna som eftersträvades. En ny tidsstil och en motreaktion till det som varit.

I Sverige hade arkitekten Ferdinand Boberg stor betydelse för den nya stilen, han är bland annat mannen bakom jugendbyggnader som Thielska galleriet, LO-borgen och Waldemarsudde. Han ritade även NK-huset och Rosenbad i samma anda.
När det kommer till möbelformgivning var Johan Axel Gustaf Acke, även kallad JAG Acke, och Carl Bergsten bland de ledande namnen. Acke var konstnär och smyckade bland annat Stockholms stadshus, samt ritade möbler i jugendstil. Bergsten formgav den första moderna stolen i böjträ, kaféstolen som fanns med på industriutställningen i Norrköping 1906. Han är även arkitekten bakom Hjorthagens kyrka som invigdes 1909.

Thielska galleriet.

Foto: Jurek Holzer Bild 1 av 2

Jugend ses som den första moderna stilen.

Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X