Judehat i sociala medier: ”Värre än vi trodde”

Tiktok och Instagram är två av plattformarna som undersökts och som det enligt rapporten sprids antisemitiskt innehåll på. Expos vd Daniel Poohl är orolig.
Tiktok och Instagram är två av plattformarna som undersökts och som det enligt rapporten sprids antisemitiskt innehåll på. Expos vd Daniel Poohl är orolig. Foto: Izabelle Nordfjell, Jessica Gow/TT

Utbredd antisemitism förekommer på alla sociala medier, trots techjättarnas försök att reglera innehållet, enligt en ny rapport från bland annat svenska Expo.

Under strecket
Marc Skogelin/TT, Anna Karolina Eriksson/TT
Uppdaterad
Publicerad
Daniel Poohl.

Daniel Poohl.

Foto: Izabelle Nordfjell/TT
Pedro Pina är chef för Youtube i Europa, Afrika och Mellanöstern.

Pedro Pina är chef för Youtube i Europa, Afrika och Mellanöstern.

Foto: Foto: Youtube
Annons

”Läget är värre än vi trodde. Det är ytterst oroande att sociala medie-plattformarna fortsätter att sprida antisemitism. Och det är alarmerande att se det hända på plattformar som Instagram och Tiktok där den stora majoriteten användare är unga”, säger Expos vd Daniel Poohl i ett pressmeddelande.

I rapporten ”Antisemitism in the Digital Age” som Expo skrivit tillsammans med brittiska Hope not hate och tyska stiftelsen Amadeu Antonio, tas ett helhetsgrepp på antisemitiskt hat i sociala medier.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons