Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Stillbild från bioaktuella Spotlight. Filmen skildrar Boston Globes avslöjande av katolska kyrkans pedofilskandal.
Stillbild från bioaktuella Spotlight. Filmen skildrar Boston Globes avslöjande av katolska kyrkans pedofilskandal. Foto: Universal.
Perfect Guide

Journalisterna som avslöjade kyrkans pedofilskandal

Spotlight skildrar Boston Globes avslöjande av pedofilhärvan inom den katolska kyrkan. SPG har träffat en av journalisthjältarna samt skådespelaren som spås vinna en Oscar för sin gestaltning av honom.

De senaste två åren har ett flertal skildringar av journalistik dykt upp på vita duken. Från Nightcrawler (2014) – där Jake Gyllenhaals gränspsykotiska frilanskameraman visar upp mediebranschens mörkaste sidor – till True Story (2015) – som skildrar skulden hos en journalist som anklagas för fabricering – till Trainwreck (2015), där Amy Schumer spelar en skribent på ett sunkigt mansmagasin.

Annons
X

Och så Spotlight, som hade premiär igår, filmen som återberättar den sanna historien om hur de grävande journalisterna på Boston Globe gjorde tidernas scoop i början av 2002, då de avslöjade den omfattande pedofilskandalen inom den katolska kyrkan i Boston, vilket kom att leda till en internationell kris för katolicismen.

Filmen – som hyllats av kritikerna och fått sex Oscarsnomineringar, däribland för bästa film – går i samma klassiska tradition som Watergate-dramat Alla presidentens män (1976), där den heroiska journalistiken i sanningens och allmänhetens tjänst står i fokus. Det är en berättelse som lätt skulle kunna bli för präktig eller sensationssökande, men gestaltningen av scoopet klarar sig undan alla Hollywoodklichéer. Man hänfaller varken åt moralism, sex eller våld. Kvar är en exceptionellt fängslande blick på vikten av god journalistik.

Det är en berättelse som lätt skulle kunna bli för präktig eller sensationssökande, men gestaltningen av scoopet klarar sig undan alla Hollywoodklichéer.

**Spotlight är döpt ** efter grävredaktionen på Boston Globe, som fortfarande existerar och där den Pulitzerprisbelönade reportern Michael Rezendes (spelad av Mark Ruffalo) ännu arbetar. Trots att filmen inte har någon huvudroll och trots att Rezendes Spotlight-kollegor – Walter Robinson (Michael Keaton), Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams) och Marty Baron (Liev Schreiber) – egentligen är lika viktiga för berättelsen, är det Ruffalos rollinsats som fått mest uppmärksamhet, samt renderat en Oscarsnominering för bästa biroll.

Prisbelönta Spotlightjournalisten Michael Rezendes (till vänster) tillsammans med skådespelaren Mark Ruffalo.
Prisbelönta Spotlightjournalisten Michael Rezendes (till vänster) tillsammans med skådespelaren Mark Ruffalo. Foto: Universal.

Den senaste tiden har Rezendes blivit nerringd av kollegor som vill få hans syn på såväl avslöjandet som filmen. Jag får tag på honom när han precis är hemkommen från en Europaresa. Och hans entusiasm inför Ruffalo vet inga gränser.

– Det finns nog ingen annan skådespelare på planeten som kunde ha gjort ett bättre jobb. Han jobbade väldigt hårt och tillbringade flera dagar med mig, både i mitt hem och på redaktionen. Han ställde personliga frågor, vilket initialt gjorde mig lite avståndstagande, men sedan insåg jag att det är precis det jag alltid själv gör som reporter.

Mark Ruffalos bekräftar Rezendes kommentar:

– Michael höll mig först på en armlängds avstånd, vilket är vanligt när man ska skildra folk. Ofta litar de inte på ’Hollywood’, så man måste kämpa mot förutfattade meningar och visa att man har deras välbefinnande i åtanke. Det är läskigt när ens liv hamnar på vita duken.

I filmen får vi följa grävredaktionens arbete med att avslöja det som först verkar gälla en enskild prästs sexuella övergrepp, samt ärkebiskopen Bernard Francis Laws mörkläggande av detsamma. Men snart visar sig detta vara del av en enorm pedofilhärva inom den katolska kyrkan i Boston.

Svårigheterna att ta sig in i denna maktinstitution var stora, menar Rezendes.

– Precis som alla andra religioner i USA är den katolska kyrkan befriad från kravet på att offentliggöra dokument på det sätt som en myndighet, ett företag eller en ideell organisation måste göra. Så de är både väldigt hemliga och den absolut mäktigaste institutionen i Boston. Tanken på att ta sig an dem var överväldigande.

Rezendes trodde aldrig att det skulle kunna bli en film av det hela.

– Det jag gör är inte särskilt passande för film. Eller, det var åtminstone vad jag trodde. Hur gör man en intressant film om att skriva, läsa dokument, prata i telefon, knacka på dörrar och få samma dörrar stängda i ens ansikte. Men han tycker att regissören Tom McCarthy – som även är skådespelare och gestaltade en journalist i sista säsongen av tv-serien The Wire – har lyckats uppnå en sällsynt autenticitet.

– Detta dessutom under en period då god journalistik är rejält ekonomiskt hotad.

Att så många sexuella övergrepp mot barn har skett inom just den katolska kyrkan, inte bara i Boston utan över hela världen, tror Rezendes har att göra med prästernas celibatkrav.

Jag menar inte att celibat skapar pedofili, men det skapar en kultur av hemlighetsmakeri, vilket även tas upp i filmen.

– Jag menar inte att celibat skapar pedofili, men det skapar en kultur av hemlighetsmakeri, vilket även tas upp i filmen. I katolska kyrkans ögon är sex fel om inte syftet är fortplantning, och präster förväntas avstå från sex helt och hållet. Men eftersom präster är människor och människor har sexdrift, har troligtvis hälften av alla katolska präster sex. En del har det med kvinnor, en del med män och en del med barn. All sex för präster är förbjudet, så ingen kommer att skvallra om någon annans sexliv, vilket innebär att katolska kyrkan blir en utmärkt plats för pedofiler att gömma sig. Dessutom innebär prästyrket många möjligheter att träffa barn.

Mark Ruffalo tycker att ansvaret delas av flera, eftersom övergreppen tilläts fortsätta under så lång tid.

Just i Boston var det ett misslyckande av media, polisen, rättsväsendet, skolan, det katolska samfundet, ja, stans hela maktstruktur. De hade alla en del i att det pågick så länge.

– Jag tror att det har att göra med en undergivenhet inför ideologier och maktinstitutioner. Just i Boston var det ett misslyckande av media, polisen, rättsväsendet, skolan, det katolska samfundet, ja, stans hela maktstruktur. De hade alla en del i att det pågick så länge.

Effekterna av avslöjandet är något som Rezendes inte tror sig kunna uppnå igen under sin karriär, trots att han gjort en mängd andra uppmärksammade grävjobb.

– Visst har katolska kyrkan tagit några steg mot att reformeras, Vatikanen har startat en särskild kommission som studerar frågan och satt upp en tribunal för att hålla biskopar ansvariga. Men den viktigaste effekten av vårt avslöjande är nog nivån av medvetenhet om problemet. Tack vare vårt arbete har bokstavligen tiotusentals offer runt om i världen kunnat kliva fram och berätta sina historier, och få en känsla av frigörelse. Därtill har det inneburit att tusentals barn inte blir utsatta för övergrepp, som annars skulle ha blivit det. Och en av de mest fantastiska sakerna med filmen är att den ger allt vårt arbete ett andra liv.

Vill du läsa fler liknande artiklar? Följ SvD Perfect Guide på Facebook!

Till Toppen