X
Annons
X
Debatt

"Journalisterna har helt svalt ekopropagandan"

Konsumenter betalar skjortan för ekoprodukter trots att inget tyder på att ekojordbruket är bättre för miljön än övrigt jordbruk. Men journalisterna har helt svalt ekopropagandan. Det skriver Torbjörn Fagerström, professor emeritus i teoretisk ekologi.

Konsumenter betalar skjortan för ekoprodukter utan att få någon uppenbar miljönytta tillbaka, men om detta skrivs det väldigt lite, menar artikelförfattaren.
Konsumenter betalar skjortan för ekoprodukter utan att få någon uppenbar miljönytta tillbaka, men om detta skrivs det väldigt lite, menar artikelförfattaren. Foto: Henrik Montgomery/TT

Sir Richard skakade på huvudet. Jag hade just konstaterat att när det gäller synen på jordbruk hör nog svenska medier till de mest underdåniga i Europa. Med undantag av några vetenskapsredaktioner och ledarskribenter går pressen helt i det ekologiska jordbrukets ledband. Och eftersom ekojordbrukets världsbild backas upp av gröna partier och inflytelserika miljörörelser blir propagandaeffekten massiv.

Konsumenter betalar skjortan för ekoprodukter utan att få någon uppenbar miljönytta tillbaka, men om detta skrivs det väldigt lite, menar artikelförfattaren.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 2
Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X