Joost nästa för public service

Rättighetstrassel och otydliga affärsmodeller har gjort svenska tv-bolag ovilliga att dela med sig av sitt programinnehåll till gratis-tv-tjänster som Joost. Men nu bryter SVT och TV4 mönstret. Inom en månad börjar tv-bolagen ­lägga ut delar av sitt innehåll på sajten.

Under strecket
Publicerad
Annons

För två veckor sedan blev annonsfinansierade gratis-tv-tjänsten Joost tillgänglig för alla som vill kunna ladda ned och titta på tv-serier och filmer på nätet. Största delen av innehållet är dock endast tillgängligt för amerikanska tittare, och än så länge finns inget svenskt tv-material på sajten. Men snart blir det ändring på det. TV4 och SVT är de första svenska tv-bolagen att börja dela med sig av sitt material.

Mattias Fyrenius, chef för TV4 Nya Medier jämför utvecklingen mot att titta på hela tv-program på webben med den som musikindustrin har upplevt där man har gått från cd-skivor till nedladdningsbar musik på sajter som Itunes. Vilken den bästa lösningen blir för tv-branschen beror på hur marknaden utvecklas, säger han.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons