X
Annons
X

Joost efter hajpen

För ett par år sedan kunde man knappt öppna en it-­tidning eller surfa runt i bloggosfären utan att hitta en ­artikel om Joost. Idag har hajpen lagt sig och själva ­videotjänsten har bytt skepnad bortom igenkännlighet. Men Joost har inte gett upp.

Henrik Werdelin är chief creative officer på företaget och en av de första som Niklas Zennström och Janus Friis rekryterade år 2006. Då gick det topphemliga projektet fortfarande under namnet The Venice Project och bara ett fåtal invigda visste vilken bransch de båda superentreprenörerna tänkt ge sig på den här gången.

The Venice Project blev snabbt till Joost – ett program som laddades ner till datorn och gav tillgång till hundratals tv-kanaler där användaren själv kunde skapa sin tablå. De första versionerna spreds till en begränsad skara testare och blev snabbt bland det mest åtråvärda en sann nätentusiast kunde ha på sin dator.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X