X
Annons
X

Ockuperar tidigare ambassad med postdigital konst

Den kanadensiske konstnären Jon Rafman, en av förgrundsgestalterna i den postdigitala konströrelsen, ställer ut i Stockholm. I filmer, fotografier, installationer och skulpturer utforskar han hur ny teknologi blottar den moderna människans jaguppfattning och sociala liv. För Johan Deurell och SvD konstliv berättar han om sin motivation och syn på samtidens kultur.

Läs mer om Konstliv
Jon Rafman in action.
Jon Rafman in action. Foto: Dan Wilton

**Jon Rafman **(f. 1981), som bor och verkar i Montreal, är kanske mest känd för fotoprojektet "The nine eyes of Google street view", som består av en samling motiv Google-bilarnas kameror fångat under kartläggningen av världens vägar. Här skildras allt från polisutryckningar och eldsvådor till folk som badar näck eller är utklädda till Spindelmannen, helt i "Dolda kameran"-anda.

Jon Rafman in action.

Foto: Dan Wilton Bild 1 av 5

Jon Rafman, ”Valley”, ur serien ”You are standing in an open field”. Den digitala världens idealiserade skärmsläckarbilder möter skräp och livststilsmys som ackumulerats intill datoranvändarens tangentbord.

Foto: Carl Kostyál Bild 2 av 5

Jon Rafman, Stillbild ur ”Betamale”, ett videocollage av virtuella landskap, dataspel och nätets allra mörkaste hörn.

Foto: Carl Kostyál Bild 3 av 5

Jon Rafmans skulpturer står utplacerade i före detta kontorsutrymmen i lokaler som en gång rymde Tysklands provisoriska ambassad.

Foto: Carl Kostyál Bild 4 av 5

Carl Kostyáls lokaler var under några år provisorisk ambassad för Tyskland. De före detta kontorsrummen har delvis personalens namnskyltar kvar. Där exempelvis en gång Hannah Kölsch fullgjorde sina plikter går just nu Jon Rafman bananas i sina psykedeliska filmcollage.

Foto: SvD Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X