Annons

Jobb i farozonen – om inte EU pressar biltillverkarna

Hundratusentals jobb kan gå förlorade om EU förlorar elbilskriget mot Kina, varnar Julia Poliscanova på organisationen Transport & Environment.
Hundratusentals jobb kan gå förlorade om EU förlorar elbilskriget mot Kina, varnar Julia Poliscanova på organisationen Transport & Environment. Foto: Hector Martin Moreno

Europa förlorar kriget om elbilar mot Kina. Den varningen kommer från organisationen Transport & Environment som nu kräver att EU sätter upp tydliga mål som tvingar biltillverkarna att säja fler elbilar. Annars riskeras hundratusentals förlorade jobb i Europa.

Publicerad

Europeiska biltillverkare satsar sju gånger mer pengar på att bygga elbilsfabriker i Kina än de satsar i sina hemländer. Det är kontentan av en färsk rapport från tankesmedjan Transport & Environment.

Enligt rapporten har företag som Volkswagen, BMW och PSA det senaste året annonserat investeringar på motsvarande 220 miljarder kronor i Kina men bara 33 miljarder i Europa.

Svenska Volvo Cars, som ägs av kinesiska Geely, är ett bra exempel på trenden.

Annons

Företaget har enligt Transport & Environment inte investerat en krona i Sverige på elbilstillverkning under perioden, men företaget kommer att satsa motsvarande 6,9 miljarder kronor på elbilstillverkning i Kina.

Förklaringen till att pengarna hamnar i Kina och inte i Europa är enligt Julia Poliscanova, som författat rapporten, att det är där marknaden finns.

Hon pekar på att den kinesiska regerinen satt upp tvingande mål för hur stor andel nya bilar som måste vara eldrivna.

De kinesiska reglerna kräver att 10 procent av alla bilar som tillverkas ska vara eldrivna år 2019. 2020 ska den siffran ha ökat till 12 procent.

– Ta BMW, de är helt öppna med att pengarna hamnar där marknaden finns och den finns just nu i Kina, säger Julia Poliscanova.

När EU:s miljöministrar möts på måndag kommer en av punkterna vara ett initiativ om liknande regler för den europeiska marknaden. Tankesmedjan Transport & Environment, vill nu sätta press på ministrarna att acceptera förslaget.

Enligt Julia Poliscanova kommer biltillverkarna inte på egen hand att styra om försäljningen från bensin och diesel till el.

– Hela deras affärsmodell bygger på diesel och så länge ingen sätter press på dem kommer de hellre att sälja slut på sina dieselbilar än att öka andelen elfordon, säger hon.

Foto: Thomas Johansson/TT

Enligt Julia Poliscanova behöver konsumenterna incitament för att köpa eldrivet i stället för fossildrivet, till exempel genom lägre skatt på elbilar. Men i grund och botten finns efterfrågan där enligt henne.

– Man pekar ofta på Tesla som orimligt dyr, men det är en lyxbil som konkurrerar med BMW. Om du i stället ser på till exempel Nissan Leaf eller Renault Zoe så har priserna kommit ner betydligt. Problemet är i stället att bilföretagen medvetet inte tillverkar tillräckligt många elbilar eftersom de hellre säljer diesel.

Transport & Environment ser en risk att en stor del av den europeiska bilindustrin kommer att flyttas till Kina. De jobb som då försvinner väntas dessutom inte komma tillbaka till Europa när de europeiska bilköparna byter från diesel till el.

Så mycket som en fjärdedel av den europeiska bilindustrin riskerar att mer eller mindre permanent försvinna till Asien, enligt organisationen.

– Vi vill inte se samma utveckling som inom solceller där merparten av alla solceller som installeras i Europa kommer från Kina och Asien, säger Julia Poliscanova.

Annons
Annons
Foto: Thomas Johansson/TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons