Recension

Sweeney ToddJöback gör sympatiskt porträtt av en hämnare

DICKENSKT Peter Jöback gör en sammanbiten barberare fri från musikalschabloner i ”Sweeney Todd”. Det operamässiga tas väl till vara i Stadsteaterns uppsättning.

Under strecket
Publicerad
Vanna Rosenberg och Peter Jöback.

Vanna Rosenberg och Peter Jöback.

Foto: CARL THORBORG
Annons

En blodig premiärvecka har det varit i Stockholm. På Operan skärs halsar av i ”Salome”, på Stadsteatern går en barberare loss med rakkniven i ”Sweeney Todd”. Hämndbegär och girighet styr de vassa knivarna i denna kusliga historia, som hämtad ur ett gammalt skillingtryck.

Ursprunget till Stephen Sondheims musikal är en bloddrypande brittisk 1800-talsföljetong, en värld vi känner igen från Dickensromaner eller ”Tolvskillingsoperan”. Barberaren Sweeney Todd kommer tillbaka till London efter 15 års straffarbete, för att hämnas på en domare. Barberarens vassa rakkniv leder till att det blir en del mänskligt material att ta hand om. Pajbagerskan mrs Lovett finner på råd – från att ha varit Londons sämsta blir hennes pajer de mest välsmakande, med saftig, färsk köttfyllning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons