X
Annons
X
Recension

Jessica Fais, ”Timeline” En 13 meter lång tidslinje fyller galleriet

Jessica Faiss, ”Fear”, olja och blyerts på segelduk, 2016.
Jessica Faiss, ”Fear”, olja och blyerts på segelduk, 2016. Foto: Galleri Flach

"Tiden är filmkonstens hörnsten på samma sätt som tonerna i musiken, färgerna i målarkonsten och rollen i dramat", hävdade den legendariske filmskaparen Andrej Tarkovskij. Konstnären Jessica Faiss återkommer ständigt till tiden både som motiv och som stilgrepp i sina verk. Även titeln på hennes senaste utställning på Galleri Flach framhäver detta: "Timeline". Tidslinjen – en summarisk historieskrivning, en kronologi, ett förlopp.

Videoverket "Dusk" är en filmsekvens från en bilresa i ett skymningslandskap. Dagsljuset har nästan slocknat. Skenet från ett par billyktor speglar sig i asfalten. Vägen slingrar sig igenom en skog medan farten suddar ut trädens mörka konturer. En mötande bil närmar sig. Det blir tomt på vägen igen. Under ett ögonblick suddas allting ut som om en puff av lätt dimma dök upp från ingenstans. Det kan även finnas en annan förklaring. Alla som någon gång har kört trötta känner igen vanmakten när ögonlocken är så blytunga att de bara faller ner. Under en livsfarlig sekund försvinner koncentrationen. Det är ett hemskt uppvaknande när vi inser att medan händerna låg på ratten och foten vilade på gasen – var medvetandet någon annanstans.

Jessica Faiss, ”Fear”, olja och blyerts på segelduk, 2016.

Foto: Galleri Flach Bild 1 av 2

Jessica Faiss utställning på galleri Flach, till vänster den 13 meter långa målningen ”Timeline”.

Foto: Galleri Flach Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X