X
Annons
X

Jens Fänge skapar teater i ett dockskåp

I Jens Fänges pastelliga bildvärld finns plats för tiffanylampor, jugendobjekt, vridna perspektiv, humor och skruvade dandys. Men privat finns bara tid för familjen. I morgon öppnar en separatutställning på Galleri Magnus Karlsson.

Ateljén är lagom stökig, med diverse färgkluddar här och där (rosa förstås) och skisser utspridda över väggar och golv. Men det står ändå klart att mitt i röran huserar en perfektionist. Kanske för att det till varje verk också finns en liten lapp. "Gör haklinjen mjukare i mötet med halsen." Eller "Gör klart strumporna" och till detta små rutor att bocka av utfört uppdrag och med uppgift om beräknad tidsåtgång (två timmar var avsatta för sockorna).

– Och när jag nu äntligen är klar går det inte ens att avgöra om han har några strumpor på sig, säger Jens Fänge.
De flesta målningarna är annars färdiga och väntar på transport till galleriet och Jens Fänges separatutställning, döpt till, Maison du Peuple, Folkets hus. Här finns också ett verk med samma namn. Men tavlan med den skalförskjutna byggnaden i bjärta färger och ett kyrkfönster (eller är det kanske ett gigantiskt prisma?) som främsta utsmyckning, är långt från den jugendbyggnad av Viktor Horta som Fänge anser vara främsta inspirationskälla. Men
sedan när skulle konsten vara skyldig att redovisa verkligheten? Och kanske är det ändå konstnärens värld vi möter, men här reflekterad och färgsatt genom detta tänkta prisma?

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X