Annons

Jenny Nyström lät tomtarna försörja familjen

Jenny Nyström, ”Flygande tomte”, akvarell, 1928. (Förlaga till ”Jultomten, skolbarnens jultidning”, utgiven 1891–1934).
Jenny Nyström, ”Flygande tomte”, akvarell, 1928. (Förlaga till ”Jultomten, skolbarnens jultidning”, utgiven 1891–1934). Foto: Björn Petrén

Med sin enorma produktion av illustrationer kunde Jenny Nyström försörja sig och familjen. Men hon hade en gedigen akademisk konstutbildning bakom sig. På Sven-Harrys konstmuseum fastnar Dan Backman särskilt för hennes känsliga kvinnoporträtt.

Publicerad

Det är 22 år sedan Jenny Nyström (1854-1946) visades på Nationalmuseum. Det är en lång tid och innebär att den folkkära konstnären och illustratören nu kan presenteras för en yngre publik som kanske inte har det nära förhållande till Jenny Nyström som äldre generationer haft.

Det är ju Jenny Nyström som, via illustrationerna till Viktor Rydbergs berättelse ”Lille Viggs äfventyr på julafton”, skapat den vitskäggiga och leksaksutdelande tomte som innehaft en så central plats i den svenska folksjälen.

Jenny Nyström, ”Sophie Lundberg”, olja på duk, 1891.

Foto: Per Myrehed Bild 1 av 4

Jenny Nyström, porträtt av Dagmar Assarsson, sonen Curts fästmö. Ola på duk, 1916

Foto: Per Myrehed Bild 2 av 4

Jenny Nyström, ”Flicka med blomsterkorg”.

Foto: Per Myrehed Bild 3 av 4

Jenny Nyström, ”Kälkåkande barn”, akvarell och gouache, 1910.

Foto: Björn Petrén Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons