Recension

PrinsessdramerJelineks dramatik ett måste i näthatstid

PRINSESSTÅRTA Elfriede Jelineks skarpa angrepp mot det patriarkala samhället är ett måste i kafferummet när näthatets vågor mot kvinnor går höga där ute i verkligheten.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Möjligen stämmer det att film är bäst på bio, men pjäser kan faktiskt vara minst lika bra i bokform. Därför är det roligt att lilla Atrium som första förlag nu satsar på att ge ut Elfriede Jelineks dramatik på svenska, nio år efter att hon fick Nobelpriset i litteratur. Det trycks annars försvinnande lite dramatik i bokform. Åtminstone i Sverige. Det är synd eftersom en pjäs ju ofta inte bara är en pjäs, utan i den bästa av världar mer av ett partitur, öppen för tolkning av alla som möter texten. Då kan det ibland vara skönt att slippa ha en uppsättning som skaver mot näthinnan.

Det gäller inte minst Elfriede Jelineks musikaliska och punkiga ordoperor ”Prinsessdramer”, som när de sattes upp på Teater Galeasen 2004 bestod av fragment från de fem pjäserna i Rickard Günthers banbrytande och politiskt egensinniga bearbetning och regi.

Annons
Annons
Annons