Kim Salomon:Jeansens klassresa unik i modevärlden

BYXREVOLT. Ett praktiskt plagg för grovarbetare. Det var vad jeans var från början. Men genom filmikoner som John Wayne och Marlon Brando kom denimbyxan att symbolisera handlingskraft och uppror. I dag säljs de mest exklusiva byxorna på modevaruhus för tusentals kronor.

Under strecket
Publicerad

Marlon Brando i jeans i ”The Wild One”.

Foto: AOP
Annons

I legendernas värld är blåjeans en produkt av den amerikanska pionjärandan. Tyget kan komma från fabriker i Mexiko eller Indien och indigofärgen från Tyskland eller Brasilien. De kan vara sydda i Vietnam eller Kina och företaget kan vara italienskt eller franskt. Men skapelsemyten är amerikansk. Den blå denimbyxan utgör sinnebilden för amerikansk kultur och amerikanska ideal.

Ursprungligen introducerades jeans som arbetsbyxa och blev gruvarbetarnas, skogshuggarnas, kreaturskötarnas och rallarnas uniform. I dag bärs de av filmstjärnor, företagsledare och kungliga. Inget annat klädesplagg har klättrat socialt så framgångsrikt. Jeansens klassresa saknar motsvarighet i modevärlden.

Annons
Annons
Annons