Jättestadsdel kan skapas i Bromma: ”En jackpot”

Vill man ha både stora grönområden och många bostäder behövs höghus. Bromma flygplats 180 hektar kan rymma 20 000 – 50 000 nya bostäder beroende på vem man frågar.
Vill man ha både stora grönområden och många bostäder behövs höghus. Bromma flygplats 180 hektar kan rymma 20 000 – 50 000 nya bostäder beroende på vem man frågar. Foto: MP

Att bygga bostäder på Bromma flygplats vore realistiskt, ekonomiskt lönsamt och en jackpott för staden. Det säger två fastighetsprofessorer på KTH efter regeringens nedläggningsbesked. Projektet skulle bli det största sedan bygget av Vällingby och Farsta.

Under strecket
Publicerad
Hur hårt Bromma kan exploateras blir en politisk fråga. De ekonomiska drivkrafterna räcker för valfria scenarion för ett så attraktivt läge. Miljöpartiet talar om 100 000 nya invånare.

Hur hårt Bromma kan exploateras blir en politisk fråga. De ekonomiska drivkrafterna räcker för valfria scenarion för ett så attraktivt läge. Miljöpartiet talar om 100 000 nya invånare.

Foto: MP
Hans Lind, fastighetsprofessor vid KTH.

Hans Lind, fastighetsprofessor vid KTH.

Foto: Privat
Annons

Ett obebyggt markområde stort som halva Östermalm är på väg att lämnas tillbaka till stockholmarna. Det rör sig om 180 hektar mark där merparten kan bebyggas om flygtrafiken på Bromma upphör. 

– Det är platt, inga stora berg att spränga bort och en stadsdel med hög status ganska nära centrum. Är det något projekt som är ekonomiskt realistiskt och lönsamt så är det att bygga bostäder på Bromma, säger Hans Lind, professor i fastighetsekonomi vid KTH.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons