Företagen och universiteten nobbar Järvaveckan

Järvaveckan må kallas förortens eget Almedalen. Men ekonomiskt lever arrangemanget långt från mångmiljonrullningen i Visby.

– Utan sponsorerna hade arrangemanget inte klarat sig, säger ordföranden Ahmed Abdirahman.

Under strecket
Publicerad
Ahmed Abdirahman är ordförande för föreningen The Global Village som arrangerar Järvaveckan. Han är glad för alla sponsorer men önskar att fler skolor och företag skulle vara på plats.

Ahmed Abdirahman är ordförande för föreningen The Global Village som arrangerar Järvaveckan. Han är glad för alla sponsorer men önskar att fler skolor och företag skulle vara på plats.

Foto: TT
Annons

Almedalen är en gigantiskt kommersiell festival för politiker och företag med 40 000 besökare och över 4 000 seminarier. Redan 2012 slog Visby kommun fast att politikerveckan var en lysande affär. Kommunens egna beräkningar visade då att det lokala näringslivet drog in över 100 miljoner kronor. Pr-värdet för kommunen uppgick till minst lika mycket.

I dag när Almedalen växt ytterligare är den siffran med all sannolikhet mycket högre.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons