Annons
Fördjupning

Järnverkets tjänstebil – en rostfri DMC-12 förstås

DeLorean DMC-12 i sitt rätta habitat: järnverksområdet i Avesta. I förgrunden syns så kallade slabs, det vill säga 20 ton tunga ämnen av rostfritt stål som sedan valsas till plåt i byggnaden bakom.
DeLorean DMC-12 i sitt rätta habitat: järnverksområdet i Avesta. I förgrunden syns så kallade slabs, det vill säga 20 ton tunga ämnen av rostfritt stål som sedan valsas till plåt i byggnaden bakom. Foto: Eric Lund/TT

Vad är egentligen en tjänstebil? Jo, en bil som gör tjänst – och det har denna DeLorean DMC-12 verkligen fått göra. I snart 30 år har den ägts av järnverket i Avesta som använt den för att marknadsföra sin verksamhet och locka unga, nyexaminerade medarbetare till stålindustrin.

Under strecket
Publicerad

Egentligen är det en osannolik syn: en blänkande, kilformad sportbil som smyger runt inne på Outokumpus järnverksområde i Avesta. Ändå är det få som reagerar och de som trots allt gör det nickar igenkännande.

Förklaringen är enkel. Bilen har haft sin hemvist här i nästan 30 år, så det är inte konstigt att medarbetarna på järnverket ägnar den förströdd uppmärksamhet.
Annat är det när vi stannar och äter lunch i utkanten av Avesta och en kille som just har parkerat sin bil intill formligen studsar fram med mobilkameran i högsta hugg. Han rabblar direkt allt han vet om bilen: ”Gjord av rostfritt stål. Motor från Volvo. Konkurs. Anklagelser om kokainaffärer.”

Den 35 år gamla bilen har lite svårt att hantera värmen med krypkörningen framför kameran. Försäljningschefen Claes Sörebo tittar till motorn som är placerad långt bak i bilen och faktiskt härstammar från Volvo.

Foto: Eric Lund/TT Bild 1 av 6

I det tidiga 1980-talet var det är en ovanligt snitsig förarmiljö. Exklusiviteten höjdes av läderklädda paneler, men kvalitetskänslan vittnar om att det är en liten tillverkare med klena resurser som ligger bakom.

Foto: Eric Lund/TT Bild 2 av 6

Stolarna är mjukt bekväma snarare än sportbilshårda. Bakom stolarna finns ett stuvutrymme för bagage.

Foto: Eric Lund/TT Bild 3 av 6

Hans-Erik Nord.

Foto: Eric Lund/TT Bild 4 av 6

20 ton tunga rullar med valsad plåt av rostfritt stål väntar på järnvägsvagnarna inför nästa steg i processen. Järnverket har sett till att registreringsnumret på tjänstebilen visar var den hör hemma.

Foto: Eric Lund/TT Bild 5 av 6

En DeLorean känd från ”Tillbaka till framtiden-filmerna” när den visades upp på motormässan i Jönköping 2009.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 6 av 6
Annons
Annons
Annons