X
Annons
X
Fördjupning

Järnverkets tjänstebil – en rostfri DMC-12 förstås

Vad är egentligen en tjänstebil? Jo, en bil som gör tjänst – och det har denna DeLorean DMC-12 verkligen fått göra. I snart 30 år har den ägts av järnverket i Avesta som använt den för att marknadsföra sin verksamhet och locka unga, nyexaminerade medarbetare till stålindustrin.

DeLorean DMC-12 i sitt rätta habitat: järnverksområdet i Avesta. I förgrunden syns så kallade slabs, det vill säga 20 ton tunga ämnen av rostfritt stål som sedan valsas till plåt i byggnaden bakom. Foto: Eric Lund/TT

Egentligen är det en osannolik syn: en blänkande, kilformad sportbil som smyger runt inne på Outokumpus järnverksområde i Avesta. Ändå är det få som reagerar och de som trots allt gör det nickar igenkännande.

Förklaringen är enkel. Bilen har haft sin hemvist här i nästan 30 år, så det är inte konstigt att medarbetarna på järnverket ägnar den förströdd uppmärksamhet.
Annat är det när vi stannar och äter lunch i utkanten av Avesta och en kille som just har parkerat sin bil intill formligen studsar fram med mobilkameran i högsta hugg. Han rabblar direkt allt han vet om bilen: "Gjord av rostfritt stål. Motor från Volvo. Konkurs. Anklagelser om kokainaffärer."

DeLorean DMC-12 i sitt rätta habitat: järnverksområdet i Avesta. I förgrunden syns så kallade slabs, det vill säga 20 ton tunga ämnen av rostfritt stål som sedan valsas till plåt i byggnaden bakom.

Foto: Eric Lund/TT Bild 1 av 7

Den 35 år gamla bilen har lite svårt att hantera värmen med krypkörningen framför kameran. Försäljningschefen Claes Sörebo tittar till motorn som är placerad långt bak i bilen och faktiskt härstammar från Volvo.

Foto: Eric Lund/TT Bild 2 av 7

I det tidiga 1980-talet var det är en ovanligt snitsig förarmiljö. Exklusiviteten höjdes av läderklädda paneler, men kvalitetskänslan vittnar om att det är en liten tillverkare med klena resurser som ligger bakom.

Foto: Eric Lund/TT Bild 3 av 7

Stolarna är mjukt bekväma snarare än sportbilshårda. Bakom stolarna finns ett stuvutrymme för bagage.

Foto: Eric Lund/TT Bild 4 av 7

Hans-Erik Nord.

Foto: Eric Lund/TT Bild 5 av 7

20 ton tunga rullar med valsad plåt av rostfritt stål väntar på järnvägsvagnarna inför nästa steg i processen. Järnverket har sett till att registreringsnumret på tjänstebilen visar var den hör hemma.

Foto: Eric Lund/TT Bild 6 av 7

En DeLorean känd från ”Tillbaka till framtiden-filmerna” när den visades upp på motormässan i Jönköping 2009.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X