X
Annons
X
Recension

”Japan, naturens ande” Japanska konstnärer ser tillbaka på ett mytiskt arv

Den japanska samtidskonstens förhållande till historien skiljer sig fundamentalt från vår. Där svenska konstnärer sällan intresserar sig för svenskt kulturarv står de japanska konstnärerna i ständig kontakt med landets traditioner.

Tomoko Konoike, ”Hidden Mountain – Fusuma Painting”, 2008. Foto: Nordiska Akvarellmuseet

Det är förstås en generalisering att japanska samtidskonstnärer har ett nära förhållande till sin kulturhistoria. Men ändå, den utställning som nu visas på Nordiska Akvarellmuseet både bekräftar och förstärker bilden genom att ha fokus på konstnärer som anknyter till naturmystik, myter och Shintoismens myriader av gudomar och andeväsen.

Det är en lågmäld och intim utställning, om än dramatisk till innehållet, kompletterad med några verk ur Östasiatiska museets samling. Snyggt iscensatt med en avskalad start i Takashi Kuribayashis hängande och slokande solros, skapad av handgjort papper och jord från Fukushima, och med ett slags färgrikt crescendo i Tomoko Konoikes rum där det klassiskt subtila skruvas upp med populärkulturella referenser till manga och anime.

Tomoko Konoike, ”Hidden Mountain – Fusuma Painting”, 2008.

Foto: Nordiska Akvarellmuseet Bild 1 av 3

Manabu Ikeda, ”Lifeblood Splash”, 2010.

Foto: Nordiska Akvarellmuseet Bild 2 av 3

Akira Yamaguchi, ”Tokei (Tokyo): Roppongi Hills”, 2002.

Foto: Nordiska Akvarellmuseet Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X