X
Annons
X
Recension

Hokusai, ”En japansk ikon” Japansk konstvåg sveper över Stockholm

Från Hokusais värdsberömda våg via Jacob Hashimotos sköra papperskonstruktioner till det monkoroma i Siri Bergs måleri drar Dan Backman en linje från japonism till minimalism. Varsågoda: tre mycket snygga, ja dekorativa utställningar att njuta av en helg.

Katsushika Hokusai, ”Under vågen utanför Kanagawa”, 1832. Träsnitt. Foto: TT
Läs mer om Vårens konstutställningar 2018

Tintin kom aldrig till Japan. Jag tänker på det när jag ser Katsushika Hokusais ikoniska svit ”Trettiosex vyer av berget Fuji” (egentligen 46 till antalet) på Millesgården.

Tintins skapare Hergé var, som så många andra, inspirerad av den konturskarpa detaljrikedomen både hos Hokusai och Hiroshige, det vet man. En direkt referens hittar vi i "Faraos cigarrer" när Tintin och Milou möts av en jättevåg som tornar upp sig precis som den på Hokusais "Under vågen utanför Kanagawa".

Katsushika Hokusai, ”Under vågen utanför Kanagawa”, 1832. Träsnitt.

Foto: TT Bild 1 av 5

Jacob Hashimoto, ”Collapsing symmetries and the hopeless flaw of itself”, 2018. Akryl, papper, bambu, trä och dacron.

Foto: Anna Wierzbicka Bild 2 av 5

Jacob Hashimoto, ”A life standing still”, 2018. Akryl, papper, bambu, trä och dacron.

Foto: Anna Wierzbicka Bild 3 av 5

Ur utställningen ”Siri Berg, Ett liv i färg” på Bonniers Konsthall.

Foto: Beata Cervin Bild 4 av 5

Ur utställningen ”Siri Berg, Ett liv i färg” på Bonniers Konsthall.

Foto: Beata Cervin Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X