Annons

Studerar svensk skola: ”Japan ska bli mer som Sverige”

Pisatopplandet Japan skickar en forskare till Kringlaskolan, belägen i ett av Sveriges 15 mest utsatta områden. Uppdraget: Ta reda på vad Södertäljeskolan har förstått om läs- och skrivsvårigheter. Tidigare ansågs dyslexi inte existera i Japan.

Publicerad
Kringlaskolan i Södertälje får besök av japaner som ska lära sig om skolans arbete mot dyslexi.
Kringlaskolan i Södertälje får besök av japaner som ska lära sig om skolans arbete mot dyslexi. Foto: Malin Hoelstad

En bras-video sprakar på en projektorskärm och avslappningsmusik pling-plongar i bakgrunden när förskoleklassen på Kringlaskolan i Södertälje har morgonsamling i en ring på en matta på golvet. På schemat står veckans bokstav – v. Eleverna räcker upp handen och kommer med förslag på ord: “vante”, “våg”, “vilken” och “vulkan” slungas ivrigt fram.

Kringlaskolan i Södertälje får besök av japaner som ska lära sig om skolans arbete mot dyslexi.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 5

Japanska forskaren Naoka Ono och tolken Reiko Sallinen betraktar de svenska eleverna. I Japan tvivlade man tidigare på att dyslexi existerade.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 5
Foto: Malin Hoelstad Bild 3 av 5

”Mitt mål är att Japan ska bli mer som Sverige”, säger forskaren Naoka Ono som är här på besök.

Foto: Malin Hoelstad Bild 4 av 5
Foto: Malin Hoelstad Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons
Annons