Paulina Helgeson:Jane Austens mest älskade fyller 200 år

STOLTHET OCH FÖRDOM BBC-serien från 1995 är den bästa filmatiseringen av Jane Austens mest fascinerande skapelse. Den gav rättvisa åt romanens alla lager och nyanser, men blev också startskottet för dagens Austen-industri.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Elizabeth Bennet i samspråk med sin far. Illustration från 1833.

Annons

Tanken på att ”Stolthet och fördom” skulle ha hetat ”Första intrycket”, eller något liknande, känns alldeles onaturlig. Men arbetstiteln på Jane Austens roman var just ”First impressions”, och trots titelns minimalistiska anslag så fångar den onekligen en stor del av dynamiken på ytplanet. Romanen fyller i dag 200 år och det är svårt att tänka sig en roman som lika brett förankrat är en ikonisk representant för den engelska litteraturen. ”Pride” hör ihop med ”prejudice” så fundamentalt att språkliga lekar med uttrycket, i allt från fyndiga rubriker till reklamtext, faller sig självklara.

Romanen innehåller också en av litteraturens mest omskrivna, tolkade och sannolikt också söndertröskade inledningsmeningar, som även den har uppnått en alldeles egen språklig ikonicitet: ”It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife.” Claire Harman kallar den, i boken ”Jane’s fame” från 2009, ett av de mest (miss)brukade citaten i det engelska språket, endast överträffat av ”to be or not to be”. Och trots att Jane Austen fick se framgång för några av sina böcker medan hon levde, kunde hon knappast, ens i sina mest deliriska drömmar, ha föreställt sig vilken kult, vilken industri och vilken mängd av populärkulturella yttringar hennes romaner skulle utgöra grunden för.

Annons
Annons
Annons