X
Annons
X
Recension

Jan Svenungsson, Det eviga nuet Jan Svenungsson två gånger om

Det har aldrig stigit rök ur Jan Svenungssons skorstenar, stora skulpturer som påminner om den svunna industrialismen. Ulrika Pilo ser två utställningar med konstnären, som även är känd för sitt abstrakta måleri.

Jan Svenungsson vid bygget av ”Den tionde skorstenen”, en 19 meter hög tegelskulptur placerad i Tegnérparken i Uppsala. Foto: Dan Ahlgren/Uppsala konstmuseum
Läs mer om Vårens konstutställningar 2017

Redan på Kungliga konsthögskolan experimenterade Jan Svenungsson med metoder för repetition. Ett av de verken visas på museet, sex träsnitt där han med olika färgsammansättningar utforskar porträttets psykologi. Den retrospektiva utställningen på Uppsala konstmuseum spänner över verk från hans allra första försök med olja på duk till verk från idag. Motivet tycks vara att peka på den språkliga utforskning som konsekvent styrt hans konstnärskap.

I varje sal ryms åtminstone ett verk relaterat till Svenungssons skorstenar. Ett projekt som påbörjades 1992 då han deltog i utställningen "Rum mellan rum" på Moderna Museet. Likaså ett verk ur serien "Test" (1992–2009). En sammanfogande gest som fungerar som en erinran om hans intresse för upprepningar och översättningar.

Jan Svenungsson vid bygget av ”Den tionde skorstenen”, en 19 meter hög tegelskulptur placerad i Tegnérparken i Uppsala.

Foto: Dan Ahlgren/Uppsala konstmuseum Bild 1 av 4

Jan Svenungsson, ”Test”.

Foto: Uppsala konstmuseum Bild 2 av 4

Jan Svenungsson, ”Painting #48”, 2015.

Foto: Bror Hjorths hus Bild 3 av 4

Jan Svenungsson, ”Psycho-Mapping Europe”.

Foto: Uppsala konstmuseum Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X