Annons
Recension

Charley's tantJan Malmsjö sjunger som en gud

Jan Malmsjö och Claes Malmberg.
Jan Malmsjö och Claes Malmberg. Foto: Lina Ikse

Claes Malmberg äger en scennärvaro som är unik och Jan Malmsjö sjunger som en gud. I ”Charley's tant” lyser båda starkt, skriver Lars Ring.

Under strecket
Publicerad

Det är en aning sprängd anka över ”Charley´s tant” på Intiman. Man tager en viktoriansk pjäs från 1892 och blåser ut allt utom skalet och delar av huvudhandlingen. Så lägger man till en suverän Claes Malmberg som iförd klänning drar Göteborgsvitsar, en Ewa Roos som vet hur en slipsten ska dras – samt Jan Malmsjö som sjunger två fantastiska potpurrier av sina 60-talslåtar och operettpärlor. Allt mot en fond av glada ungdomar som mest fungerar som dansant dekor. Det hela är en makalös, genialt absurd uppsättning.

”Charley´s tant” spelades som utomhusteater på Gunnebo slott förra sommaren, nu har den kommit till Intiman. Flytten fungerar bra, bortsett från ljudvolymen – man verkar ännu tro att man behöver höras ända till Mölndal. Pjäsen har överlevt sig själv och har inte en gnutta genusvilja, tvärtom, men nedmonterad och hopsatt blir den en helkväll av slapsticks, improvisationer och trivsamma dumheter. Claes Malmberg och Jan Malmsjö är så olika man kan tänka sig och därför kan båda lysa lika starkt men av olika anledning...

Annons
Annons
Annons