Annons
X
Annons
X

Jämngråa vardagsbilen som blev en hyllad veteran

Låt oss hålla upp ordet mot aprilsolens ljusstrålar för att utröna dess själ. Klassresans narrativ handlar ofta om arbetarklassmäns resor mot samhällstoppen. Men kanske har inget materialiserat ordet som VW Typ 2 – folkabussen – av den allra första generationen, tillverkad mellan 1950 och 1968.

Backspegeln
Folkabuss fotograferad 1964, vid det då hypermoderna Hötorgscity. (Ursprungsbilden är beskuren.)
Folkabuss fotograferad 1964, vid det då hypermoderna Hötorgscity. (Ursprungsbilden är beskuren.) Foto: Gunnar Westerlind

Folkabussen gick från att vara en självklar del i den jämngrå vardagen överallt där ledningar skulle dras, tv-apparater installeras, svetsningar läggas – till att bli en av de riktiga dyra veteranbilarna.

Ännu 1964 bar män i vardagsmiljö eleganta hattar och smala moderiktiga mörka slipsar, damerna hade klänning eller kjol.

En snabb titt på annonssajten Blocket i början av april visar en enda annons med en gammal folkabuss. Den kostar 369  900 kronor och är av årsmodell 1964. Det råkar vara samma år som SvD:s fotograf Gunnar Westerlind tog denna bild, närmare bestämt den 12 oktober i det då hypermoderna Hötorgscity mitt i Stockholm.

Annons
X

På VW Typ 2:ans flak vevar män i vita overaller en stor rulle. Bakom spelar blåsorkestern Merckblecket, mitt på den blöta Sergelgatan. Ännu 1964 bar män i vardagsmiljö eleganta hattar och smala moderiktiga mörka slipsar, damerna hade klänning eller kjol. Och paraplyer som omgav denna händelse var en mörkt diskret affär.

Stäng

HARRISONS HISTORIA – utvalda händelser och fenomen varje vecka direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Vi fick i alla fall se folkabussen – som i SvD:s artikeln endast benämns som ”lastbilen”.

    Men vad är det egentligen som händer? Arrangörer till tilldragelsen var bland annat internationella ullsekretariatet och Kasthalls mattfabrik i Kinna (den finns än). Nu slår jag ner blicken, för risken är stor att SvD gick på ett klassiskt pr-trick av mattbranschen. Det var helt enkelt en 220 meter lång ullmatta som skulle rullas ut i det moderna. För att ”testas”. Men vi fick i alla fall se folkabussen – som i SvD:s artikeln endast benämns som ”lastbilen” och som fotografen antagligen ansåg utgöra en bra förgrund i bildkompositionen. Den är ju så söt, näpen och självklar. Kanske är det därför den är så hyllad och dyr i dag.

    Tänk om Volkswagens holländske generalagent, en herre vid namn Ben Pon, vetat det när han 1946 besökte den tyska Wolfsburg fabriken och såg flera flakförsedda arbetsfordon byggda på Bubblan-chassin. Och fick en idé. Kanske matchas den gamla VW-bussens klassresa endast av Jan Eliassons formidabla dito från arbetartvåan på Solrosgatan 5 i Kålltorp i östra Göteborg till den näst högsta posten i FN-högkvarteret i New York.

    Annons
    Annons
    Annons
    X

    Folkabuss fotograferad 1964, vid det då hypermoderna Hötorgscity. (Ursprungsbilden är beskuren.)

    Foto: Gunnar Westerlind Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X