Jamie Oliver vinner i längden

MATPROGRAM. Jamie Oliver är lika mycket mediepersonlighet som kock. I nya ­serien James Amerika kommer matlagningen i skymundan, här är sociala och politiska frågor viktigare.

Under strecket
Publicerad
Annons

Jamie Oliver är onekligen ett mediefenomen i sin egen rätt. I söndags startade den nya serien Jamies Amerika i Kanal5. Samtidigt kan man följa andra säsongen av Hemma hos Jamie i samma kanal. Han tycks ha förmågan att befinna sig överallt samtidigt, och det är inte bara en effekt av kanalexploateringen, som i sin tur gör att han online karakteriserats som ”tv-personlighet” i lika hög grad som kock. Snarare är det följden av hans egen rastlösa jakt på nya smaksensationer, eller vad det nu månde vara som kan förnya det invandas tristess i köket.

Jag minns min egen grundmurade skepsis när de första programmen med Jamie Oliver sändes i svensk tv för något decennium sedan. Då fann jag honom både valpig och odräglig, där han for runt på sin vespa i London med håret på ända, letande olika mer eller mindre exotiska ingredienser, för att sedan sno ihop diverse maträtter fortare än tittaren hann räkna till tre. En diva! Så föll min dom direkt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons