Annons

Jakten på sjunkna Mustangen över

Tack vare noggrann forskning i gamla arkiv och modern teknologi kunde 26030, ”Blå Olof”, hittas. Nu ska den gamla Mustangen upp till ytan, åtminstone delar av den.

Under strecket
Publicerad

Det var för exakt en månad sedan, första dagen efter semestern, som sjömätningsfartyget Jacob Hägg, dess besättning, och flygentusiasten Hans Erik Danielsson gjorde fyndet på 46 meters djup i Jungfrufjärden utan för Dalarö: Flygvapnets J26 Mustang som försvann i samband med en olycka den 23 juli 1946. Först hade man sökt av botten med sidescan sonar. Därefter med en sjöuggla, en fjärrstyrd robot. - Först hittade vi bara gamla sänkta ekor och dumpade spisar, sopor och annat skräp. Vi hade nästan gett upp. Men så dök det nästan oskadade stjärtpartiet upp, berättar Lennart Jyllhed, befälhavare på Sjöfartsverkets fartyg Jacob Hägg. Hans Erik Danielsson som hade med sig sina små söner ombord blev mycket glad. Det var han som tagit initiativet till att man skulle söka efter just J26:an när man ändå sjömätte i området. Efter stjärtpartiet dök plötsligt brandväggen mellan cockpit och motor upp, därefter den gamla motorn, och sedan extratankarna som suttit under vingarna. Planet, som tillhörde F16 i Uppsala, var den där julidagen 1946 ute på övning i området tillsammans med ett av samma typ. I en högersväng kom det alltför nära vattenytan och störtade. Vrakdelarna spreds över ett stort område. Piloten omkom, men bärgades i de draggningar försvaret företog efter olyckan.

Annons

Efter 57 år på Jungfrufjärdens botten är det mesta rostigt och uppfrätt. Men motorn, stjärtpartiet och diverse andra detaljer ska tas upp. Troligen redan i höst. Försvaret har gett klartecken. - Jag hoppas det ska gå att ställa ut vissa delar, säger Hans Erik Danielsson som tidigare grävt upp en annan J26:a utanför Uppsala och även behöver delar för att restaurera den. För honom, som flyghistoriker och medlem i Svensk Flyghistorisk förening, är det flygplanet som gäller. Men lika roligt tycker besättningen på Jacob Hägg att det är. - Vi har fått chansen att testa vår utrustning, säger Lennart Jyllhed. Och en som är lika glad är enhetschefen på Statens Maritima muséer, Bert Westenberg. Det gjordes nämligen en hel del andra fynd i området som är 600 meter långt och nästan 300 brett; flera gamla vrak, varav åtminstone ett från medeltiden. - Ett är troligen från 1200- eller 1300-talet. Men det finns också ett mycket intressant som troligen är från början av 1800-talet, säger Bert Westenberg. Vraken ska dokumenteras, men får ligga kvar på botten.

Annons
Annons
Annons