Jakt på exklusiva mål

Den svenska besöksnäringen går som tåget. Men tillväxten bromsas av det begränsade utbudet av upplevelser och destinationer. För att kunna ta emot fler utländska turister gör Svensk turism, Visit Sweden och Swedavia gemensam sak och startar ett bolag som ska utveckla svenska attraktiva resmål för utländska turister.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

”Bohuslän är en oslipad diamat”, enligt Thomas Brühl, vd för Visit Sweden. Han menar att fler konkurrenskraftiga destinationer och upplevelser behövs.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/EXPONERA
Annons

I dag finns mellan 15 och 20 så kallade exportmogna turistdestinationer i Sverige, däribland storstäder som Stockholm och Göteborg, skidorten Åre samt sommaridyllen Gotland. Men för att möta det stora intresset från utländska turister behövs det fler attraktioner att locka med. Det anser branschorganisationen Svensk turism, kommunikationsföretaget Visit Sweden och flygplatsutvecklaren Swedavia som i dag presenterar sitt nya bolag.

–Det går bra för besöks-Sverige och vi har haft stark tillväxt de senaste sju åren. Baksidan är att det tar slut på hyllorna, hotellen och flygplanen är fulla, och upplevelserna är slutsålda. Ska vi kunna leverera fortsatt tillväxt krävs fler konkurrenskraftiga destinationer och upplevelser, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Annons
Annons
Annons