Recension

Untitled IV–VIII: Håll dig på din cuntJagets olika sanningar

Under strecket
Publicerad
Annons

I boken Jagets teatrar skriver psykoanalytikern Joyce McDougall om alla de teaterscener som utgör en människas jag. Att vara levande och dynamisk innebär att våga bejaka de skiftande rollgestalter som bor inne i en, lyssna på dem, låta dem agera jämlikt i olika pjäser. Men ofta har vi också en inre demonregissör, som envist utestänger vissa figurer eller låter dem synas bara som statister eller budbärare. Det är då vi hamnar i obalans, blir neurotiska, tyranniska eller ångestfyllda.

Tankarna om Jagets teatrar dyker upp när jag ser Pia Örjansdotter framföra Christina Ouzounidis senaste monologmosaik, Håll dig på din cunt. En kvinnas inre rollfigurer konfronteras i en stram, elegant, multimedial iscensättning. Hennes olika jag gestaltas simultant: live på scen, via en datortext, en videofilm och i en videomonitor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons