Annons
X
Annons
X
Litteratur
Reportage

”Jag vill få barn att fundera över varför de finns här på jorden”

Den tyske författaren och illustratören Wolf Erlbruch tilldelas årets litteraturpris till Astrid Lindgrens minne. I Sverige är han mest känd för sin ilskna lilla mullvad med en bajskorv som huvudbonad i ”Det var det fräckaste”.

Wolf Erlbruch fick 2006 Hans Christian Andersen award och har dessutom fått både Bologna Ragazzi award samt Deutscher Jugendlitteraturpreis två gånger, 2003 för sin samlade produktion.
Wolf Erlbruch fick 2006 Hans Christian Andersen award och har dessutom fått både Bologna Ragazzi award samt Deutscher Jugendlitteraturpreis två gånger, 2003 för sin samlade produktion. Foto: Agence Opale / IBL

Det finns en scen i den tyska författaren och illustratören Wolf Erlbruchs bilderbok ”Anden, Döden och Tulpanen” som stannar hos mig. Anden (som i fågeln) och hennes nya följeslagare Döden – ”han var trevlig om man inte tänkte på vem han var”, har klättrat upp i ett träd för att göra något riktigt spännande. Men istället för det där vanliga barnbokskalasandet på körsbär lämnar de dem därhän. Anden tittar istället ner på sin damm långt nedanför.

”Den låg där så stilla – och så ensam. Det är alltså så det är när jag är död, tänkte hon. Dammen – ensam. Utan mig.”

Det brukar sägas att de författare som inte räds att skildra stora ämnen som döden, är de som blir riktigt stora. Astrid Lindgren var en sådan i allra högsta grad och när man sveper över de fjorton tidigare Alma-pristagarna noterar man att allvaret finns där hos alla. Starkt sammanbundet med humor.

Annons
X

– Jag vill få barn att fundera över varför de finns här på jorden och försöka svara på frågan, även om det inte finns något svar. Eller på ett vis finns det svar, men alla är väldigt individuella, säger Wolf Erlbruch på telefon från hemmet i Wuppertal.

”Jag har varit i din närhet under hela ditt liv – bara för den händelse att”, konstaterar Döden till Anden i Erlbruchs bilderbok som kom på svenska 2012. Foto: Lindskog förlag

Han har hunnit sansa sig något sedan han fick beskedet om att han tilldelats årets Astrid Lindgren memorial award.

– Lite i alla fall. Jag känner mig fortfarande lika sprallig som nån av alla små pojkar i Astrid Lindgrens böcker.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    ”En omsorgsfull visionär” kallar juryn honom i sin motivering, där man också fokuserar på just hans humor som man menar är rotad i en humanistisk grundsyn.

    Själv konstaterar han att det var när han insåg att han inte behövde göra små gulliga figurer som han blev en bra illustratör och författare.

    – Jag försöker skapa berättelser som är tänkta att bli en länk mellan föräldrar och barn.

    I Sverige är han mest känd för sina illustrationer till Werner Holzwarths succébok ”Det var det fräckaste” där en enveten liten mullvad ger sig ut på fekaliejakt för att ta reda på vem som bajsat på hans huvud. Efter en mängd närstudier av exkrementer, till de unga läsarnas stora förtjusning, får mullvaden till slut sin hämnd.

    Den hämndlystne mullvaden på jakt efter den som bajsat på hans huvud i ”Det var det fräckaste!” av Werner Holzwarth med illustrationer av Wolf Erlbruch. Foto: Berghs förlag

    I hans egna böcker är humorn mer lågmäld.

    – Jag är ingen skämtare, men jag gillar det roliga. Det är det som jag uppskattar mest med Astrid Lindgrens böcker också, de små, ibland nästan halva skämten i dem, säger han och för återigen in samtalet på författaren till vars minne han nu prisas. Böckerna om Emil i Lönneberga är hans favoriter.

    – Jag gillar relationen han har till sin pappa som ju är en mycket underlig figur, men ändå tycker de så mycket om varandra. Jag tycker om att det kan få vara så.

    I slutordet till bilderboken ”Leonard” från 1991, utgiven på svenska 2016, konstaterar Wolf Erlbruchs svenska förlag Hjulet att ”förbluffande få” av Erlbruchs böcker har getts ut i Sverige, så vi har att se fram emot en mängd nyutgåvor. Den existentiella ”Björnen som inte var där” kom dock ut 2016 och även om den inte är författad av Erlbruch utan av Oren Lavie är den ett bra exempel på hans styrka som bildkonstnär.

    – Han förnyar sig hela tiden, hittar nya uttryck till varje specifik berättelse, säger författaren och illustratören Anna Höglund i Alma-juryn.

    – Det är roligt med någon som inte nöjer sig med en stil och sedan bara kör på. I ”Björnen som inte var där” jobbar han mycket med färg medan han i ”Anden, Döden och Tulpanen” reducerat mycket, nästan i en japansk tradition.

    Wolf Erlbruchs illustration till ”Björnen som inte var där” av Oren Lavie. ”Jag gillar björnar, de är trevliga att rita – rör sig fint och ser lite ut som oss” säger Erlbruch. Foto: Förlaget Hjulet

    Wolf Erlbruch har tecknat så länge han kan minnas, och precis som Astrid Lindgren hade han ett starkt band till sin pappa. Hans allra första bilder var porträtt av fadern på zoo med kameran hängande runt halsen. Djuren har han fått med i nästan varje bok han gjort, men pappan har ännu inte dykt upp.

    – Då får jag gräva så långt tillbaka i tiden, säger han men konstaterar att han faktiskt inte landat i vad nästa bok ska handla om.

    – Handlingen kommer alltid först, och sedan när jag hör berättelsens ljud, det är nästan som en melodi, så kommer bilderna.

    Vad ska du göra med prispengarna?

    – Köpa några Jaguarer.

    ”Leonard” är inspirerad av Wolf Erlbruchs son och handlar om en liten gosse som i ett led att komma över sin egen rädsla för hundar önskar att han vaknar upp som sådan. Foto: Förlaget Hjulet
    Annons
    Annons
    X

    Wolf Erlbruch fick 2006 Hans Christian Andersen award och har dessutom fått både Bologna Ragazzi award samt Deutscher Jugendlitteraturpreis två gånger, 2003 för sin samlade produktion.

    Foto: Agence Opale / IBL Bild 1 av 5

    ”Jag har varit i din närhet under hela ditt liv – bara för den händelse att”, konstaterar Döden till Anden i Erlbruchs bilderbok som kom på svenska 2012.

    Foto: Lindskog förlag Bild 2 av 5

    Den hämndlystne mullvaden på jakt efter den som bajsat på hans huvud i ”Det var det fräckaste!” av Werner Holzwarth med illustrationer av Wolf Erlbruch.

    Foto: Berghs förlag Bild 3 av 5

    Wolf Erlbruchs illustration till ”Björnen som inte var där” av Oren Lavie. ”Jag gillar björnar, de är trevliga att rita – rör sig fint och ser lite ut som oss” säger Erlbruch.

    Foto: Förlaget Hjulet Bild 4 av 5

    ”Leonard” är inspirerad av Wolf Erlbruchs son och handlar om en liten gosse som i ett led att komma över sin egen rädsla för hundar önskar att han vaknar upp som sådan.

    Foto: Förlaget Hjulet Bild 5 av 5
    Annons
    X
    Annons
    X