Annons
X
Annons
X

”Jag vet inte vad min revisor gör”

I januari varje år, när affärerna går som trögast, måste butiksinnehavaren Barbro Jöhnk ­betala sin revisor över 20000 kronor. Vad hon får för pengarna har hon dock svårt att avgöra. ”Det står inte ett smack på ­fakturan”.

(uppdaterad)
Barbro Jöhnk driver Boutique Vita Dufvan utanför Stockholm. Hon är en av många företagare som är missnöjda med att revisorn ofta skickar räkningar utan specifikation.
Barbro Jöhnk driver Boutique Vita Dufvan utanför Stockholm. Hon är en av många företagare som är missnöjda med att revisorn ofta skickar räkningar utan specifikation. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

–Det står ingenting! Det är si eller så mycket för det senaste verksamhetsåret, lite moms, men inget mer, säger Barbro Jöhnk.

Hon är en av många företagare, små som stora, som under SvD Näringslivs granskning av revisionsbranschen hört av sig och påpekat att revisorn gärna skickar räkningar utan att specificera vad arvodet gått till.

–De kan dra till med vad som helst, man har inte en susning om vad de gör på kontoret, till-lägger hon, men understryker också att hon samtidigt har en god relation till revisorn.

Annons
X

I över 20 år har Barbro Jöhnk drivit Boutique Vita Dufvan på Nockeby torg, strax väster om Stockholm. Här finns kläder för den ”mogna kvinnan som inte vill bli en tant”. Det är i alla fall så som Barbro själv definierar sin målgrupp. Kunderna, omsorgsfullt registerförda i kort, tycks vall-färda från alla delar av Stockholm, dels för utbudet, och dels för att de med åren lärt känna Barbro. En trogen krets stamkunder står för runt 80 procent av omsättningen.

–Jag gillar inte pappersarbetet, det är det väl ingen som gör, men man måste ju.

Även om hon anser sig ha god ordning i sina papper har hon hjälp med bokföringen. En väninna, en pensionerad ekonomidirektör, får varje månad en bunt med verifikat, som hon sedan mot timersättning kontoför i ett datorprogram.

I det lilla lagerrummet bakom butiken väntar redan nu delar av ”vårettan”, den första vårkollektionen från Barbro Jöhnks cirka 15 leverantörer. Närmare en halv miljon kronor måste hon i förväg binda upp i vårens kläder, och samtidigt sätta hoppet till att vinterns realisation går bra. Och, dessutom, att våren kommer i tid.

–Om det är för kallt är det ingen som köper några vårkläder.

Leverantörer och agenter vill ha pengar inom 60 dagar. Det blir en marginalsnål balansakt, som kräver goda relationer, och en god känsla för vad som säljer och inte.

Då hon har ett brutet verksamhetsår, från juli till juni, inleds sommaren med en inventering, ett ”hästjobb” där hela butiken vänds ut och in, strumpa för strumpa. Sedan stängs böckerna, årsredovisningen upprättas, och revisorns arbete vidtar. Fakturan på drygt 20000 kronor brukar dimpa ned i januari, när affärerna går som trögast.

–Att vara småföretagare i dag är tufft, säger hon, och berättar hur hon flera gånger legat på lagersoffan med 40 garders feber.

Som ensamföretagare, menar hon, finns inga ersättare, och man får kämpa för lönen. Ur det perspektivet kan revisionsarvodet ensamt bli en stor utgift.

–Jag har alltid haft en god relation med revisorn, men jag ser ju inte så mycket av henne. Hon har inte varit i butiken på tre år, utan hon kollar på lite papper och sätter dit en kråka. Jag vet faktiskt inte vad jag får för pengarna.

Vita Dufvan hör dock till de runt 250000 svenska företag som från 1 november i år inte längre måste anlita en revisor. Den lagstadgade revisionsplikten är borta för de minsta företagen. För Barbro Jöhnk gör det dock ingen större skillnad då hon närmar sig pensionen.

–Nu blir det här sista året, och eftersom jag har brutet räkenskapsår så kanske jag inte måste ha någon revisor på slutet, säger hon.

Däremot, tillägger hon, kan det kanske trots den nya lagen vara nödvändigt att ha en revisor.

–Egentligen ska man nog ha en, inte minst när man ska göra sig av med firman, säger hon, och syftar på att Vita Dufvan snart kan komma att överlåtas på en efterträdare.

–Jag tror också att bankerna vill ha en revisor så länge de inte känner kunden i fråga väldigt väl, tillägger hon.

SvD granskar revisorerna

Tidigare delar i SvD Näringslivs granskning av revisorerna:

Annons
Annons
X

Barbro Jöhnk driver Boutique Vita Dufvan utanför Stockholm. Hon är en av många företagare som är missnöjda med att revisorn ofta skickar räkningar utan specifikation.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X