”Jag utmanar eleverna till gränsen för vad de klarar”

”Man blir piggare av att jobba på väggen och tränar på att samarbeta”, säger Djumi, som går i 9A i Bäckahagens skola. Här med klasskompisen Alexander.
”Man blir piggare av att jobba på väggen och tränar på att samarbeta”, säger Djumi, som går i 9A i Bäckahagens skola. Här med klasskompisen Alexander. Foto: Ari Luostarinen

Att stå upp, röra på kroppen och lösa mattetalen i grupp har gjort att fler både förstår och gillar matematiken. I Bäckahagens skola skriver eleverna sina svar direkt på väggen. ”Det är roligare än att sitta trött med en bok och räkna själv”, säger Davin, elev i 9A.

Under strecket
Publicerad
Torben Lundén, lärare i matematik på Bäckahagens skola, visar eleverna hur man räknar med potenser.

Torben Lundén, lärare i matematik på Bäckahagens skola, visar eleverna hur man räknar med potenser.

Foto: Ari Luostarinen
Alexander, Rosanna och Davin.

Alexander, Rosanna och Davin.

Foto: Ari Luostarinen
”Vi hjälper och förklarar för varandra”, säger Omar (till höger). ”Då tränar vi oss själva och lär oss mer”, säger Emelie (till vänster).

”Vi hjälper och förklarar för varandra”, säger Omar (till höger). ”Då tränar vi oss själva och lär oss mer”, säger Emelie (till vänster).

Foto: Ari Luostarinen
Eleverna får bland annat matteuppgifter, övningar och återkoppling i sina läsplattor.

Eleverna får bland annat matteuppgifter, övningar och återkoppling i sina läsplattor.

Foto: Ari Luostarinen
Annons

– Håll nere ljudnivån så att alla kan tänka och få inte panik om det blir svårt utan hjälp varandra att förstå. Jag kommer runt och tipsar också, säger Torben Lundén som är förstelärare i matematik på Bäckahagens skola i södra Stockholm.

Eleverna i klass 9A ställer sig upp för att jobba tillsammans i mindre grupper. Uträkningarna skriver de direkt på väggarna som är målade med whiteboard-färg. Ett lugnt sorl fyller rummet när alla börjar prata matematik med varandra.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons