Annons
Krönika

Rickard Rydell:Jag tror på dubbelt Ferrari i år

Efter nästan fyra månaders uppehåll är Formel 1-säsongen igång igen.

Helgens premiär, i Melbourne, har som vanligt föregåtts av omfattande spekulationer, och den största snackisen under testerna har varit förändringen av aerodynamikreglementet.

Under strecket
Publicerad

Det är egentligen först år 2021 som det blir en större förändring, vilket ska göra det enklare att följa framförvarande bil och i sin tur ge fler omkörningar och bättre racing. Men i och med att Fia (Internationella Bilsportförbundet) började undersöka hur man skulle förändra bilarna ville man testa några av dessa ändringar redan till årets säsong.

Den största skillnaden ser man på de förenklade framvingarna som gör dem mindre känsliga för turbulens från bilen framför. Intressant är att de två toppteamen Mercedes och Ferrari har valt olika designstrategier för dessa där Ferraris framvinge skapar mer ”outwash”, det vill säga riktar luften runt utsidan av framdäcken, än Mercedes.

Annons
Annons
Annons