X
Annons
X
”En film är inte färdig på duken, utan blir det i huvudet på betraktaren”, konstaterar regissören Michael Haneke.

”Vi i västvärlden har inte rätt att göra tragedier längre”

”En film är inte färdig på duken, utan blir det i huvudet på betraktaren”, konstaterar regissören Michael Haneke. Foto: IBL

Han är känd för mörka filmer. Michael Hanekes nya "Happy end" utspelar sig bland migranter i Calais och är en ironisk fars om en medelklassfamilj med flyktingkrisen som fond.

Michael Haneke är solbränd och avslappnad, han befinner sig mellan semesterresor – en andningspaus inför biografpremiären av ”Happy end”. Filmen är en ironisk spegling av dagens europeiska medelklass och kretsar kring teman som självmord, dödshjälp, ansvar och moral. I centrum står en borgerlig familj med interna spänningar.

Jag träffar honom på hans stamcafé Café Eiles. Här är luften i princip stillastående. På de traditionella Wienercaféerna saknas ofta nymodigheter som air-condition. "Man vänjer sig" säger Haneke när jag klagar.

Film
Långläsning

”En film är inte färdig på duken, utan blir det i huvudet på betraktaren”, konstaterar regissören Michael Haneke.

Foto: IBL Bild 1 av 5

I “Happy end” blir både Calais och familjen klaustrofobiska rum som man som betraktare vill bryta sig ut ifrån.

Foto: IBL Bild 2 av 5

Haneke under inspelningen.

Foto: IBL Bild 3 av 5

Isabelle Huppert – som gör den största rollen i filmen som matriarken som försöker ställa allt till rätta –tillsammans med Michael Haneke.

Foto: Michael Buckner/IBL Bild 4 av 5

Michael Haneke och hustrun Susi Haneke i samband med världspremiären ”Happy end” på Cannes-festivalen 2017.

Foto: IBL Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X