X
Annons
X
"Bara för att man råkar komma från en lågutbildad, vit familj behöver man inte bli white trash, man kan också bli något helt annat", säger regissören Ali Abbasi som menar att man kan skapa sin egen identitet. Foto: Staffan Löwstedt

”Jag skulle göra film bättre än Bergman”

Vem är jag? Det är grundfrågan i den svenska filmen "Gräns", som prisades på filmfestivalen i Cannes. Regissören Ali Abbasi använder John Ajvide Lindqvists nytolkning av den klassiska trollsagan för att utforska hur man bygger en identitet ur ett utanförskap. Hans nästa projekt är en SVT-serie tillsammans med Lars Vilks.

Gräsmattorna har samma färg som de låga gula tegelbyggnaderna i Filmbyen, där Ali Abbasi finslipar ljudmixen till sin nya film inför biopremiären. Hela Köpenhamn flämtar i sommarhettan, men regissören har samma energinivå som en Gunde Svan på hjul, när han kommer susande på cykel mellan äppelträden. Han är klädd som för en eftermiddag i tvättstugan, i aprikosfärgad t-shirt, gråmelerade mjukisshorts och sportsandaler.

Den gamla militärförläggningen i Hvidovre, åtta kilometer väster om Köpenhamns centrum, ägs av den numera ökände filmproducenten Peter Aalbæk Jensen (en av dem som anklagades för sexuella trakasserier under metoo-hösten 2017), och har blivit ett epicentrum för dansk filmproduktion. Vi går genom en evighetslång korridor, där de röda väggarna nästan är helt täckta av filmaffischer: från orgasmbilderna ur Lars von Triers "Nymphomanic" till den sorgtunga omfamningen (Sidse Babett Knudsen i Rolf Lassgårds starka ramar) i Suzanne Biers "Efter bröllopet".

"Bara för att man råkar komma från en lågutbildad, vit familj behöver man inte bli white trash, man kan också bli något helt annat", säger regissören Ali Abbasi som menar att man kan skapa sin egen identitet.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 8

"Gräns" bygger på en novell av John Ajvide Lindqvist och skildrar relationen mellan resenären Vore och tulltjänstekvinnan Tina, som båda har ett speciellt förhållande till skogen.

Foto: Henrik Petit/Metafilm Bild 2 av 8

Det tog flera timmar varje dag att med hjälp av makeup förvandla huvudrollsinnehavarna Eero Milonoffs och Eva Melanders utseende.

Foto: Henrik Petit/Metafilm Bild 3 av 8

"Det var oktober och sju-åtta grader i vattnet, när vi skulle spela in badscenen – jag var livrädd för att de skulle bli sjuka eller flippa ut", säger regissören Ali Abbasi.

Foto: Henrik Petit/Metafilm Bild 4 av 8

Eva Melander som Tina. Melander tilldelades 2016 en Guldbagge för bästa kvinnliga biroll i våldtäktsdramat ”Flocken”. Hon porträtterade också Sebbes mamma i Babak Najafis prisade film ”Sebbe”.

Foto: Henrik Petit/Metafilm Bild 5 av 8

Eero Milonoff, Ali Abbasi och Eva Melander på Cannesfestivalen 2018.

Foto: Ian Wilson/IBL Bild 6 av 8

Som barn flyttade Ali Abbasi ofta, eftersom hans pappa var läkare och skickades dit han behövdes. "Därför kändes det inte så farligt att flytta till Europa. Jag har börjat om väldigt många gånger i mitt liv, med nytt land, ny utbildning, nya människor, nya vänner. Bara ’total reset’."

Foto: Staffan Löwstedt Bild 7 av 8

Ali Abbasi tror på att lämna skådespelarna i fred. "Om du har castat rätt folk, skrivit ett detaljerat manus och valt bra inspelningsplatser, då är allt det regi. Du behöver inte hålla långa förklaringstal."

Foto: Staffan Löwstedt Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X