X
Annons
X
Fördjupning

”Att prata om ångest har blivit en sorts trend”

Premium

För att bli en framgångsrik influencer måste man vara äkta och blotta sin själ. Det menar bokaktuella Linda Hörnfeldt, föreläsare och själv influencer, som tycker att yrket har ett oförtjänt dåligt rykte.

”Som influencer fungerar det inte i längden att upprätthålla en fasad – jag tror att följarna märker det”, säger Linda Hörnfeldt, själv influencer, som gjort föreläsningar om yrket till ett av sina ekonomiska ”ben”.
”Som influencer fungerar det inte i längden att upprätthålla en fasad – jag tror att följarna märker det”, säger Linda Hörnfeldt, själv influencer, som gjort föreläsningar om yrket till ett av sina ekonomiska ”ben”. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

De är inflytelserika profiler som påverkar vart vi reser, vilken restaurang vi besöker, hur vi klär oss och vad vi köper – och vissa tjänar stora pengar på det. Influencers tar en allt större plats i det digitala medie- och reklamlandskapet. De skildrar sina liv på Youtube och Instagram, i poddar och bloggar; influencers är nutidens kändisar och makthavare. Krävs det att man är självsäker och oblyg för att dela sitt privatliv med tusentals följare? Nej, hävdar influencern Linda Hörnfeldt. Tvärtom menar hon att många influencers är introverta.

– I stället för att uttrycka sig i verkliga livet skriver man ner sina tankar och känslor och kommunicerar via nätet. Influencers är kreativa känslomänniskor och lider dessutom ofta av ångest eller utmattning, säger Linda Hörnfeldt när vi ses på ett hotellcafé i centrala Stockholm, där hon brukar sitta och jobba.

”Som influencer fungerar det inte i längden att upprätthålla en fasad – jag tror att följarna märker det”, säger Linda Hörnfeldt, själv influencer, som gjort föreläsningar om yrket till ett av sina ekonomiska ”ben”.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 3

Linda Hörnfeldt kallar sig även entreprenör och det märks på hennes instagramkonto.

Foto: SvD Bild 2 av 3

”Majoriteten av feedbacken från följarna är positiv. Annars skulle man nog inte orka lämna ut sig på det sättet”, säger Linda Hörnfeldt, som har ett stort nätverk av influencers och känner flera av de största inom branschen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X