Guy Dammann:Jag levde mig in – och plötsligt var allt över

Guy Dammann
Britt Marie Aruhn, Kirsten Vaupel, Birgitta Smiding och en sovande Josef Kostlinger i Ingmar Bergmans ”Trollflöjten” från 1975.
Britt Marie Aruhn, Kirsten Vaupel, Birgitta Smiding och en sovande Josef Kostlinger i Ingmar Bergmans ”Trollflöjten” från 1975. Foto: Courtesy Everett Collection/TT

Årstidens mörker kan leda till förödande konsekvenser för en operabesökare. Men historiskt har det inte alltid varit så – och även i dag finns det kompositörer som helst vill se en sovande publik.

Under strecket
Publicerad
Interiör från Plymouth Playhouse 1818.

Interiör från Plymouth Playhouse 1818.

Foto: Bridgeman Images/TT
Bridgeman Images/TT
Foto: Bridgeman Images/TT
Karlheinz Stockhausen 1971.

Karlheinz Stockhausen 1971.

Foto: Ray Stevenson/REX/TT
Malin Byström.

Malin Byström.

Foto: Dan Hansson
Cecilia Bartoli.

Cecilia Bartoli.

Foto: Maja Suslin/TT
Aleksandr Skrjabin.

Aleksandr Skrjabin.

Foto: TT
Mieczysław Weinberg.

Mieczysław Weinberg.

Foto: International Mieczysław Weinberg Society
Annons

November. Den trötta månaden. Även om jag bott i Sverige i mer än fem år så är det först nu som jag verkligen kan ta till mig november månad till fullo. Att ständigt befinna sig i ett tjockt grått moln, själva luften drypande av kall fukt, är som en påminnelse om att jorden inte är villig att anpassa sig till våra behov ens när vi behöver det som mest. Klockor, kalendrar och kvällar tickar på.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons