X
Annons
X
Nu ska Eva Bergman för första gången iscensätta en text av sin far, Ingmar.
Nu ska Eva Bergman för första gången iscensätta en text av sin far, Ingmar. Foto: Lina Ikse

”Jag har stor nytta av att ha en världsberömd pappa”

Långläsning

Som dotter till Ingmar Bergman har hon fått många internationella erbjudanden. Men det är bara på Göteborgs Stadsteater Eva Bergman vill vara. Nu sätter hon upp faderns "Fanny och Alexander", men ser rollfigurerna ur andra perspektiv än han.

– Som kvinna ser jag andra saker, säger Eva Bergman.

Teater är en plats för det magiska. Där kan en pappa berätta en godnattsaga för sina barn om en, till synes, nött och vanlig trästol. Han avslöjar med en viskning att den varit en urgammal tron, en upphöjd plats för kungligheter. Om man tittar noga ser man att den lyser genom mörkret. Den står där stadigt på sina fyra ben – och kanhända lyser den faktiskt om vi tittar riktigt noga.

Scenen utspelas under inledningen av "Fanny och Alexander". Pappa, teaterdirektör Oscar Ekdahl pekar på det som är kärnan inom all teaterkonst: att saker och företeelser blir sanna på scenen om skådespelarna vill, och publiken vill. Där utspelas en fiktiv sanning som är så mycket mer än verklighet, en rymd där allt kan hända och där alla känslor växer och där allt det lilla kan bli stort, vackert och betydelsefullt.

Nu ska Eva Bergman för första gången iscensätta en text av sin far, Ingmar.

Foto: Lina Ikse Bild 1 av 11

Eva Bergman har varit aktiv som teaterregissör under 45 år, särskilt trogen olika Göteborgsteatrar. Hon slog igenom på Backa Teater 1978.

Foto: Lina Ikse Bild 2 av 11

Ingmar Bergman 1969.

Foto: Bertil Jigert / IBL Bild 3 av 11

Evas mamma Ellen Bergman var regissör och pedagog och expert på pantomim och gestik.

Foto: Stefan Edetoft/IBL Bild 4 av 11

Barnen i ”Fanny och Alexander” instrueras av Eva Bergman.

Foto: Lina Ikse Bild 5 av 11

– Jag vill helt enkelt ta bort känslan av kostymdrama, den där doften av nästan etnografisk skildrig av svensk borgerlighet och deras jul- och festvanor, säger Eva Bergman.

Foto: Lina Ikse Bild 6 av 11

– 30-talet är ju en så laddad tid, med världsekonomisk kris, stöveltrampet från Tyskland och en aning om det moderna samhället, säger Eva Bergman.

Foto: Lina Ikse Bild 7 av 11
Foto: Lina Ikse Bild 8 av 11
Foto: Lina Ikse Bild 9 av 11
Foto: Lina Ikse Bild 10 av 11

Eva Bergman backstage på Göteborgs Stadsteater.

Foto: Lina Ikse Bild 11 av 11
Annons
X
Annons
X
Annons
X