Annons

”Jag har blivit alltmer observant på våldet mot kvinnor”

I romanen ”Förlorade själar” skildrar Nadifa Mohamed upptakten till det inbördeskrig som 25 år senare ännu rasar i Somalia. ”Det är deprimerande att slåss mot den stereotypa bilden av Afrika. Det enda jag kan göra är att fortsätta berätta sanningen”, säger hon.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

En av de kvinnor som Nadifa Mohamed använder som krigets ögon är soldat i diktaturens armé. ”Jag tänkte på bilderna hur Lynndie England förödmjukade fångar i Abu Ghraib-fängelset. Jag ville skildra hur kvinnor kan vara en del av våldet, samtidigt som de är alienerade från sina kollegor på grund av sitt kön” säger hon.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1

En av de kvinnor som Nadifa Mohamed använder som krigets ögon är soldat i diktaturens armé. ”Jag tänkte på bilderna hur Lynndie England förödmjukade fångar i Abu Ghraib-fängelset. Jag ville skildra hur kvinnor kan vara en del av våldet, samtidigt som de är alienerade från sina kollegor på grund av sitt kön” säger hon.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1
En av de kvinnor som Nadifa Mohamed använder som krigets ögon är soldat i diktaturens armé. ”Jag tänkte på bilderna hur Lynndie England förödmjukade fångar i Abu Ghraib-fängelset. Jag ville skildra hur kvinnor kan vara en del av våldet, samtidigt som de är alienerade från sina kollegor på grund av sitt kön” säger hon.
En av de kvinnor som Nadifa Mohamed använder som krigets ögon är soldat i diktaturens armé. ”Jag tänkte på bilderna hur Lynndie England förödmjukade fångar i Abu Ghraib-fängelset. Jag ville skildra hur kvinnor kan vara en del av våldet, samtidigt som de är alienerade från sina kollegor på grund av sitt kön” säger hon. Foto: LARS PEHRSON

Slutet börjar närma sig i Nadifa Mohameds roman ”Förlorade själar”. Filsan, officer i den somaliske diktatorn Siad Barres armé, är skadad och befinner sig på ett sjukhus i Hargeisa i norra Somalia. Där ser hon hur en mängd barn leds in i ett rum. Och hur samma barn senare bärs ut döda.

Annons
Annons
Annons