Agneta Pleijel vid sitt sommarhus på Yxlan.
Agneta Pleijel vid sitt sommarhus på Yxlan. Foto: Emma-Sofia Olsson

”Jag gjorde ett besök i dödens väntrum”

Förra sommaren var Agneta Pleijel nära att dö. När hon vaknade upp, från ett sjukdomstillstånd orsakat av TBE, förstod hon vad kärlek är. Karin Thunberg samtalar med författaren om livet, döden och den nya boken om Agatha Christie.

Publicerad

Det är bara en tunn liten bok, säger hon när vi letar tid för intervju. Rösten nästan tröstande. Som om Agneta Pleijel är rädd för att uppta alltför mycket av min sommarledighet med sin nya roman. Den som heter ”Dubbelporträtt” och inte är större än att den ryms i en väl tilltagen ficka. Innehållet lika begränsat. Sex sittningar tog det för konstnären Oskar Kokoschka att måla av deckarförfattaren Agatha Christie. Det är det som boken handlar om – och ändå inte. För det är två liv, fyllda av himlar och helveten, kriser och framgångar, tankar och drömmar, som Agneta Pleijel tecknat fram med sina väl valda ord.

Två liv så hiskeligt olika; engelska Agatha Christie världsberömd för sina mord, österrikaren Oskar Kokoschka känd för sin expressionistiska bildkonst – men också för sina dramer. Hon saklig som ett obduktionsprotokoll, han romantikern som vet ”att längtan tar sin egen väg” och att ”konst föds av driften att befolka tomrummet mellan verklighet och dröm”.