”Jag älskar att shoppa”

Märkesmedveten. Therese Hollgren klär sig själv och sina barn, 1 och 3 år gamla, i märkeskläder. Hon älskar att shoppa och klä sig snyggt, det ger henne självförtroende. Konsumentverkets beräkning av ­kostnader för kläder spräcker hon med flera hundra procent varje månad.

Under strecket
Publicerad

– Vissa har ju en spärr och köper inte en sak de ser i en affär även om de tycker att den är fin. Jag har också en spärr, men den är väldigt låg. Ser jag något jag gillar, köper jag det oftast utan att fundera så mycket, ­åtminstone om det kostar under 1 000 kronor, säger Therese Hollberg.

Foto: MONA-LISA DJERF
Annons

Napp från Marimekko. Babysele från Gucci. Designklassikern ­Myran i miniformat. Eller varför inte en nalle utklädd till Mozart? Visserligen kostar den 2 700 kronor, men då är det också ”limited edition”.

Det råder babyboom i Sverige och trendkänsliga och köpstarka småbarnsföräldrar är hett villebråd för handlarna. De senaste åren har en jättemarknad för bebis- och barnprodukter växt fram. Förra året såldes barnvagnar och andra babytillbehör för drygt en miljard kronor, en summa som ökar årligen med cirka 20 procent.

Annons
Annons
Annons