Annons

Cavalleria rusticana & PagliacciItalienskt dubbeldrama övertygar musikaliskt

”Cavalleria rusticana” med Rosalind Plowright som Mamma Lucia i mitten.
”Cavalleria rusticana” med Rosalind Plowright som Mamma Lucia i mitten. Foto: Lennart Sjöberg

Livet överträffar för det mesta teatern, och den italienska verismen har ännu drygt hundra år sedan svartsjukedramerna ”Cavalleria rusticana” och ”Pagliacci” uruppfördes förmågan att beröra på djupet.

Publicerad

Första tablån är som en fryst filmruta, där den enda rörelsen består av en kvinnas hulkanden över en död manskropp. Omkring dem står en grupp människor förstenade av skräck. Mascagnis ”Cavalleria rusticana” börjar och slutar där, i hedersmordet på Alfios rival, Turiddu, medan uvertyren målar upp huvudkaraktärernas svallande känslor i starka färger.

Scen och orkesterdike måste vara sammangjutna i verismen, och med Pier Giorgio Morandi i spetsen kunde inte förutsättningarna vara bättre vid lördagens premiär på Göteborgsoperan, ett samarbete med flera internationella operahus. Det är hans säkra musikaliska handlag med orkestern, i kombination med iscensättningens filmiska grepp och fina sångarinsatser, som garanterar framgången av kombinationsföreställningen med Ruggiero Leoncavallos ”Pagliacci”.

”Pagliacci” med Luthando Qave som Silvio och Ida Falk Winland som Nedda. På premiären sjöngs dock Nedda av Carolina Sandgren.

Foto: Lennart Sjöberg Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons