Annons

Italiensk teknik bakom Sveriges första P-snurra

Det är som att köra in bilen i en automattvätt. Men i den nya automatparkeringen på Rörstrandsgatan måste man stiga ur bilen innan den tas om hand av det datorstyrda maskineriet.

Publicerad

P-snurran på Rörstrandsgatan i Stockholm - den första i Skandinavien - är en pilotanläggning. Fungerar den bra kan fler komma att byggas, till exempel på Blasieholmen. I andra storstäder är P-snurrorna vanliga - runt 10 000 finns i världen. Allra vanligast är de i Japan och Korea. Foto: Malin Hoelstad Speglar underlättar för föraren att få hjulen på rätt plats, så att bilen inte skadas när den slussas till avsedd parkeringsficka. Under invigningsdagen kunde besökare gå in bakvägen och se hur bilarna flyttades i automathissen. Sveriges första automatparkering tar bara 46 bilar trots att byggkostnaderna är 27 miljoner kronor. Men det rör sig om en pilotanläggning för att se om fler garage ska byggas i city. Ytterligare en anläggning skulle kunna byggas på Blasieholmen.

Fördelen är att automatparkeringen tar dubbelt så många bilar på samma yta som vanliga p-hus. Ute i världens storstäder finns runt 10 000 liknande anläggningar framför allt i Japan och Korea, men även i Italien och Östeuropa. Första året kostar det 1 000 kronor per månad att ha bilen i P-Snurran, sedan höjs priset till det dubbla. 300 personer står redan i kö. i 300 personer i kö - bara 46 bilar får plats I dag kör de första hyresgästerna in i P-Snurran - Stockholms och Skandinaviens första automatiska garage. Ingen personal ska finnas på platsen, men händer det något så ser de det i Cesena i Italien, där tillverkaren finns. Även Stockholm parkerings driftcentral alarmeras. Det känns tryggt.

Annons
Annons
Annons
Annons