X
Annons
X

Barbro Santillo Frizell: Italiens fascister behövde konst och arkitektur

Till skillnad från nazisterna gjorde Mussolini den fascistiska konsten folkligt förankrad, vilket lett till att den överlevt längre. Med det romerska riket som utgångspunkt ville han skapa en nationell identitet som visade italienarnas överlägsenheten gentemot andra folk.

Publicerad

Som turist i Rom tänker man nog inte på att stadens största sevärdheter, Colosseum och Peterskyrkan, ingår i stadsrum formgivna av Mussolinis arkitekter och stadsplanerare. Var man befinner sig i Rom så snubblar man över den fascistiska regimens byggnader, restaureringar, bilder och symboler.

Paradgatan Via Fori Imperiali, ”Kejsartorgens gata”, som Mussolini lät bygga genom att riva stora delar av de gamla medeltida kvarteren, förband Palazzo Venezia, fascisternas högkvarter, med Colosseum, Roms största symbol för det romerska imperiet. Via della Conciliazione, ”Försoningens gata”, som leder upp mot Peterskyrkan från Tibern projekterades till minnet av det fördrag som fascistregimen slöt med Vatikanen år 1929. Fördraget gav påvestaten suverän status efter den italienska statens ockupation som varit förhärskande sedan Italiens enande på 1860-talet.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X