Istanbul ska bana väg för Turkiet

NÄRMARE EU. När Istanbul blir kulturhuvudstad vill man marknadsföra sig genom moderna, nutida uttryck. Genom att jobba på bilden av staden hoppas både stat och kultursfären att man också kan närma sig ett EU-inträde.

Publicerad
Utsikten mot Blå moskén.

Utsikten mot Blå moskén.

Foto: MAGNUS GYLJE
Annons

Slogans som ”Den mest inspirerande staden” har tagits fram. I tv-reklam, på gatuskyltar, internetbanners och plank som omsluter restaureringsobjekt påminner kulturhuvudstadsprojektet med sin logotyp förbipasserande om vad som är på gång. Istanbul blir europeisk kulturhuvudstad och det märks särskilt kring stadens hektiska kultur- och nöjescentra Beyoğlu.

Att sprida sina kulturprojekt bortom de sedvanliga kvarteren är ett av målen för Görgün Taner. Han är chef på Istanbuls kultur- och konststiftelse (IKSV) som bland annat står bakom Istanbulbiennalen och den internationella jazzfestivalen, några av stadens största kulturhändelser.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons