Annons

Requiem över en förlorad sonIskall kamp med Gud på Malmös gator i diktsamling

Kristian Lundberg (född i Malmö 1966) har gett ut ett trettiotal böcker sedan debuten som 25-åring, flera av dem, prisbelönta. Romanen ”Yarden” (2009) har blivit både teaterpjäs och film. ”Requiem över en förlorad son” är den första delen i en tänkt trilogi.
Kristian Lundberg (född i Malmö 1966) har gett ut ett trettiotal böcker sedan debuten som 25-åring, flera av dem, prisbelönta. Romanen ”Yarden” (2009) har blivit både teaterpjäs och film. ”Requiem över en förlorad son” är den första delen i en tänkt trilogi. Foto: Lindelöws bokförlag, André de Loisted

Gammeltestamentliga skildringar av offrade gossebarn. Det är utgångspunkten i Kristian Lundbergs nya diktsamling som rör sig genom ett segregerat Malmö, präglat av stora klasskillnader. Jenny Aschenbrenner har navigerat mellan såväl språkligt snåriga partier som stycken gnistrande av iskall klarhet.

Publicerad

Påsken är slut och det är rimligtvis ingen slump att Kristian Lundbergs nya diktsamling, ”Requiem över en förlorad son”, kommer ut nu. Just som den kristna världen sörjt färdigt Guds dödade son och sedan lättat andats ut i återuppståndelsens firande.

Kristian Lundberg som har brottats med Gud och med Jesus i många texter går här i närkamp med den kristna kulten av den mördade sonen, med rötter i gammeltestamentliga skildringar av offrade gossebarn. Med Jesus som vittne – både som de främsta av offer och medskyldig – skriver Lundberg i en förtvivlad ström av ord fram det mest fasansfulla ur en föräldraposition, detta att ett barn dör. Han går nära, nära inpå den sorts förlust som inte går att inlemma i normaliteten: ”Jag trodde att vi var hemma, det fanns ingenting/det gick att kalla ’hemma’ eller ’borta’/vi är bland de döda”.

Annons
Annons
Annons