Perfect Guide

Isabella Rossellini: ”Jag såg min mamma i min egen spegelbild”

Vid 65 års ålder är Isabella Rossellini högaktuell som ansiktet utåt för skönhet som aldrig åldras.

Strax innan Isabella Rossellini skulle fylla 44 år fick hon sparken. I 15 år hade hon varit Lancômes ansikte utåt och gjort reklam för allt från volymmascaror och storsäljande läppstift till den klassiska parfymen Trésor. Men den franska kosmetikjätten tyckte helt enkelt att hon var för gammal.
– De sa att kvinnor drömmer om att vara unga. Och att reklam ska representera en dröm, inte verkligheten. Jag blev väldigt besviken.

Annons

Hotellet Ett hem en förmiddag i februari. Isabella Rossellini är klädd i randig byxdräkt och har en mörkblå kashmirtröja knuten runt halsen. Från öronen dinglar långa guldörhängen. Hon är på pressturné för den nya hudcrèmen Rénergie Multi-Glow. 22 år efter att Lancôme sa upp henne ringde de och frågade om hon ville komma tillbaka.

– Först trodde jag det var ett skämt, sen bad jag om en flygbiljett till Paris. Om de tyckte jag var för gammal när jag var 44 måste de ju se hur jag ser ut vid 65.När jag satt och väntade på chefen dök det plötsligt upp en blond kvinna på motorcykel som såg ut som Brigitte Bardot. Då förstod jag att det hänt saker under de här åren, jag hade förväntat mig en kostymklädd man.

Lancômes nya vd Francoise Lehmann hade skrotat idéerna om att kvinnor drömmer om att vara unga. Istället ville hon ha självständiga, intelligenta och roliga förebilder i kampanjerna – och hade bland annat anlitat skådespelarna Kate Winslet och Lupita Nyong’o. Nu ville hon ha tillbaka Isabella.

– Hon menade att de begått ett misstag som hon ville rätta till. Jag blev så rörd att jag började gråta.

Isabella har många titlar på sitt CV. Modell, skådespelare, författare, filmproducent och regissör. På 80-talet gjorde Lancôme-kontraktet henne till världens bäst betalda modell. Men att hon överhuvudtaget gav sig in i branschen var mest en slump.

— Jag jobbade på italienska tv-bolaget Rai och ville bli kostymör. Modellyrket verkade ytligt och enda anledningen till att jag tackade ja var för att det var fotografen Richard Avedon som frågade. Han fick mig att förstå att modellandet är en konstform som påminner om skådespeleri. En bra fotograf porträtterar en känsla, inte en vacker näsa. Fotografen är modellens motskådespelare och precis som på film måste det finnas kemi.

Hela sitt liv har Isabella fått höra hur vacker hon är — och hur mycket hon liknar sin mamma Ingrid Bergman. Under uppväxten brukade mor och dotter ställa sig framför spegeln och studera likheterna ihop.

— När jag tog en taxi i New York vände sig chauffören om och sa ‘wow, du ser precis ut som Ingrid Bergman’. Han hade ingen aning om vem jag var. Men första gången jag själv insåg hur lika vi faktiskt är var när jag för några år sedan misstog min egen spegelbild för hennes i en antikaffär.

Under filmfestivalen i Cannes 2015 hedrades 100-årsminnet av Ingrid Bergmans födelse. Där premiärvisades Stig Björkmans hyllade dokumentärfilm Jag är Ingrid som tecknar en osminkad bild av Sveriges största Hollywoodstjärna. Dokumentären är full av dagboksanteckningar, aldrig tidigare visade familjefoton och super 8-filmer från italienska badsemestrar. I intervjuer med Isabella och hennes syskon framträder en minst sagt annorlunda barndom.

Foto: Peter Lindbergh för Lancôme

Historien börjar på våren 1949 då Ingrid Bergman och Roberto Rossellini spelar in filmen Stromboli på den italienska vulkanön. Där inleds en romans så stark att bägge lämnar både äktenskap och barn för att vara tillsammans. När Bergman föder Isabellas storebror Roberto är hon fortfarande gift med den svenske neurokirurgen Petter Lindström som bor i USA med parets dotter Pia. Skandalen låter inte vänta på sig och Bergman blir praktiskt taget utkastad ur Hollywood. I USA höjs krav på att bannlysa svenskans filmer och senatorn Edwin C. Johnson håller ett anförande i kongressen där han yrkar på att hon ska förvägras inresetillstånd i landet eftersom hon verkar i “de ondas tjänst”. Två år senare föds Isabella och hennes tvillingsyster Isotta.

När Ingrid Bergman och Roberto Rossellini går skilda vägar ska Isabella fylla fem. De tre barnen växer upp i olika hotellrum och lägenheter i Rom, New York och Paris. Föräldrarna kommer och går, främst uppfostrades syskonen av barnskötare. Ibland går det månader utan att Isabella träffar sin mamma.

— Det är svårt att tala om min uppväxt med ett utifrånperspektiv. Jag har ingen annan barndom att jämföra med, för mig var det normalt. Men det var jobbigt med alla paparazzifotografer, mamma kunde knappt gå utanför dörren. Under uppväxten försökte jag skydda henne från allt skvaller som skrevs, jag såg att det sårade henne.

Trots att Isabella tidigt såg både berömmelsens och filmbranschens baksidor har en stor del av hennes liv utspelat sig i filmens värld. Under några år på 80-talet var hon gift med Martin Scorsese, och 1985 filmdebuterar hon i dramat Vita nätter. Mest känd är hon kanske för rollen som kidnappade nattklubbssångerskan Dorothy Vallens i David Lynch-filmen Blue Velvet. En annan berömd roll är när hon iklädd sammetssarong och ädelstenshalsband delar ut ungdomselixir till Goldie Hawn och Meryl Streep i komedin Döden klär henne.

Isabella, som fyllde 65 i fjol, tar dock åldrandet med ro. Hon lyckades övertala Lancôme att stryka ”anti-age”-stämpeln på förpackningen till nya hudcrèmen eftersom hon uppfattar det som ett ”diskriminerande ord”.

– Det är okej att vissa kvinnor vill se yngre ut. Däremot gillar jag inte att företag skapar komplex hos kvinnor för att tjäna pengar på dem. När jag tittar mig i spegeln ser jag rynkor, gråa hår och påsar under ögonen precis som alla andra. Men jag försöker tysta den självkritiska rösten, den är ond.

Tror du att det är annorlunda för yngre kvinnor?
Jag trodde att min dotters generation skulle slippa alla komplex, men vi lever i en kultur där kvinnor döms efter hur de ser ut. För min dotter var det väldigt viktigt att vara smal när hon var tonåring.

Peter Lindbergh för Lancôme
Peter Lindbergh för Lancôme

När metoo-upproret skakade om Hollywood svepte det med sig flera namn i Isabellas bekantskapskrets.

– I grund och botten är metoo-rörelsen något positivt, de flesta kvinnor har någon upplevelse de kan dela med sig av. Men jag är emot det amerikanska sättet att hantera det på. Min nära vän, fotografen Bruce Weber, anklagades. Jag säger inte att han är oskyldig, men vi har alla begått misstag i våra liv. När han blir av med jobbet och hamnar i samhällets periferi utan en ordentlig rättegång påminner det mig om häxjakten på mamma. När sociala medier kom fascinerades alla av hur enkelt vi kunde kommunicera med varandra, men nu är smekmånaden över. Vi har ett rättssystem, låt dem skipa rättvisa.

Idag lever Isabella ett lugnt liv. Efter att ha tagit en masterexamen i djurs beteende har hon köpt en bondgård på Long Island där hon föder upp höns. På somrarna åker hon gärna till svenska västkusten, till huset på ön Dann- holmen där Ingrid Bergman bodde med sin siste make Lars Schmidt.

– Jag tänker på mamma varje dag. Hon blev bara 67. Jag visste att hon dog tidigt, men när jag nu närmar mig hennes ålder förstår jag hur ung hon var. Tyvärr hann hon aldrig se att jag blev framgångsrik och klarar mig ekonomiskt. Jag önskar att jag kunde berätta det för henne. Eller ... jag pratar med henne varje dag. Men jag vet ju inte om hon lyssnar.

Foto: Peter Lindbergh för Lancôme

Till Toppen