Annons

Ipaden kan föra in e-boken i Sverige

Apples Ipad är inte den renodlade läsplatta som många på bokförlagen och i tidningsbranschen hade hoppats på. Men trots det, eller kanske just därför, kan prylen revolutionera läsandet och markera starten för e-bokens intåg i Sverige.

Publicerad

På bokförlagen Albert Bonnier och Norstedts liksom tidningskoncernerna Stampen och Schibsted var spänningen stor och förväntningarna skyhöga inför Ipad-släppet. Ingen blev heller besviken när Apples vd Steve Jobs visade upp den lilla plattan.

– Det ser väldigt intressant ut. Jag ser många fördelar med Apples upplägg. Dels arbetar de med öppna format och integrerar butiken i läsplattan, dels låter de marknaden sköta prissättningen, säger Maria Hamrefors, vd på Norstedts.

Apples vd Steve Jobs presenterade företagets nya läsplatta i San Francisco.

Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ/AP Bild 1 av 10
Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ/AP Bild 2 av 10
Foto: AP Bild 3 av 10

Ivriga besökare kastade sig genast över Ipaden för att undersöka och fota.

Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ/AP Bild 4 av 10
Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ/AP Bild 5 av 10
Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ/AP Bild 6 av 10
Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ/AP Bild 7 av 10
Foto: PAUL SAKUMA/AP Bild 8 av 10
Foto: PAUL SAKUMA/AP Bild 9 av 10
Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ/AP Bild 10 av 10
Annons
Annons
Annons