Annons

Ipad vanlig plattform för att se på underhållning

Apples Ipad är ännu inte ­lanserad i Sverige, men trots det finns det gott om använ­dare av apparaten innanför ­landets gränser. Enligt en ny undersökning är det fram­för allt konsumtion av under­hållning och medier som gäller för dem.

Under strecket
Publicerad

Mediekonsumtion via Ipad går upp medan den minskar via traditionella radio- och tv-sändningar, enligt Daytonas undersökning.

Foto: PAUL SAKUMA/AP Bild 1 av 1

Mediekonsumtion via Ipad går upp medan den minskar via traditionella radio- och tv-sändningar, enligt Daytonas undersökning.

Foto: PAUL SAKUMA/AP Bild 1 av 1
Mediekonsumtion via Ipad går upp medan den minskar via traditionella radio- och tv-sändningar, enligt Daytonas undersökning.
Mediekonsumtion via Ipad går upp medan den minskar via traditionella radio- och tv-sändningar, enligt Daytonas undersökning. Foto: PAUL SAKUMA/AP

Det är webbstrategibyrån Daytona som ligger bakom undersökningen, som utfördes som en webbenkät mellan september och oktober. 272 svenskar med en eller flera Ipads i hushållet svarade på frågorna. Majoriteten av dem äger redan en Iphone, bor i en storstad och är mellan 25 och 44 år gamla. Ipaden verkar också bli flitigt använd och hamnar inte i någon hög och samlar damm. 63 procent svarar att de använder sin Ipad flera gånger varje dag och bara 2,2 procent svarar att det blir aldrig eller bara någon gång i månaden. Dessutom menar omkring tre av fyra att de använder sin vanliga dator i mindre utsträckning sedan de skaffade en Ipad.

De vanligaste användningsområdena för Ipaden är att läsa och skriva e-post, ta del av nyheter, titta på video och delta i sociala medier som Facebook och Twitter. Och man gör det oftast i vardagsrummet eller sovrummet och oftast från klockan 18 på kvällen fram till midnatt. Ipaden verkar alltså inte i första hand konkurrera som arbetsverktyg utan snarare bli ett komplement eller en ersättning för det man använder sin hemmadator till på kvällarna – hålla koll på sin inkorg, interagera med vänner och bekanta på Facebook och Twitter samt ta del av nyheter. Ett och annat spel verkar också vara populärt.

Det ligger ganska väl i linje med att de viktigaste applikationerna bland de Ipad-ägare som deltagit i undersökningen är webbläsaren Safari, Apples eget e-postprogram, olika klienter för Twitter, RSS-läsaren Reeder samt det omåttligt populära spelet Angry Birds.

Att skaffa en Ipad verkar också ha en inverkan på vilka medier man konsumerar och hur man gör det. Till exempel svarar nära hälften att de ägnar mindre tid åt sin vanliga tryckta dagstidning och hela 39 procent att de helt slutat läsa kvällstidningar sedan de skaffade en Ipad. Oavsett vilken medieform man tittar på pekar undersökningen mot att konsumtionen av tryckta medier och traditionella radio- och tv-sändningar minskar till förmån för konsumtion via Ipad.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons