Ipad vanlig plattform för att se på underhållning

Apples Ipad är ännu inte ­lanserad i Sverige, men trots det finns det gott om använ­dare av apparaten innanför ­landets gränser. Enligt en ny undersökning är det fram­för allt konsumtion av under­hållning och medier som gäller för dem.

Under strecket
Publicerad
Mediekonsumtion via Ipad går upp medan den minskar via traditionella radio- och tv-sändningar, enligt Daytonas undersökning.

Mediekonsumtion via Ipad går upp medan den minskar via traditionella radio- och tv-sändningar, enligt Daytonas undersökning.

Foto: PAUL SAKUMA/AP
Annons

Det är webbstrategibyrån Daytona som ligger bakom undersökningen, som utfördes som en webbenkät mellan september och oktober. 272 svenskar med en eller flera Ipads i hushållet svarade på frågorna. Majoriteten av dem äger redan en Iphone, bor i en storstad och är mellan 25 och 44 år gamla. Ipaden verkar också bli flitigt använd och hamnar inte i någon hög och samlar damm. 63 procent svarar att de använder sin Ipad flera gånger varje dag och bara 2,2 procent svarar att det blir aldrig eller bara någon gång i månaden. Dessutom menar omkring tre av fyra att de använder sin vanliga dator i mindre utsträckning sedan de skaffade en Ipad.

De vanligaste användningsområdena för Ipaden är att läsa och skriva e-post, ta del av nyheter, titta på video och delta i sociala medier som Facebook och Twitter. Och man gör det oftast i vardagsrummet eller sovrummet och oftast från klockan 18 på kvällen fram till midnatt. Ipaden verkar alltså inte i första hand konkurrera som arbetsverktyg utan snarare bli ett komplement eller en ersättning för det man använder sin hemmadator till på kvällarna – hålla koll på sin inkorg, interagera med vänner och bekanta på Facebook och Twitter samt ta del av nyheter. Ett och annat spel verkar också vara populärt.

Annons
Annons
Annons