Invandrade elever presterar sämre

En niondeklass under en mattelektion på Trädgårdstadsskolan i Tullinge. Arkivbild.
En niondeklass under en mattelektion på Trädgårdstadsskolan i Tullinge. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Invandrade elever presterar sämre än infödda elever och skillnaden är större i Sverige än i andra OECD länder, enligt en ny Pisa-rapport. Elever med invandrarbakgrund känner sig också mindre hemma i skolan och är mindre nöjda med livet i allmänhet.

Under strecket
TT TT
Publicerad
Annons

Resultatskillnaden mellan en elev som antingen själv invandrat eller där en eller båda föräldrarna har invandrat är mer än dubbelt så stor i Sverige som i flera andra OECD länder, skriver Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) i rapporten.

Runt 60 procent av elever med invandrarbakgrund hamnade under snittet i kunskapsdelen på det senaste Pisaprovet, jämfört med 20 procent av infödda elever. Snittet för hela OECD ligger på strax över 40 procent, enligt rapporten som bygger på data från det Pisaprov som skrevs av elever i nionde klass 2015.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons