Moas veganism som gjord för sociala medier

Vacker veganmat på Instagram, hemska videor om slakterier på Youtube. Veganismen är som gjord för att trenda i sociala medier. Moa Murderess, 24, är en av många influencers som inspirerar unga kvinnor att bli veganer.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Bakom den energiska och glada ”Helluuu”-hälsningen som Moa inleder de flesta av sina videor med, ryms andra sidor. Det är skillnad mellan Moa Murderess och vanliga Moa. Hon har varit deprimerad. När hon är nere, eller bakis, kan hon bli riktigt sugen på ost.

Foto: Simon Rehnström

Moa har 240 000 följare, mestadels tjejer och unga kvinnor, och försörjer sig på annonsintäkter från sin kanal och samarbeten med företag och organisationer.

Foto: Simon Rehnström

Eftersom jag alltid stått ut med hårfärg och kläder så hittade folk min blogg och intresserade sig för min stil, scene core.

Foto: Simon Rehnström

”Eftersom jag alltid stått ut med hårfärg och kläder så hittade folk min blogg och intresserade sig för min stil, scene core”, säger Moa Murderess.

Foto: Simon Rehnström
Annons

Inne på Vegovision-mässan på Södermalm ringlar kön lång. Enstaka ungdomar, mammor med sina döttrar, kompisgäng – alla väntar de på att få ta en bild med Youtubern och veganen Moa Murderess. Ava Ferry, 10 år, säger att hon skakar i hela kroppen för att hon är så glad över att få träffa sin idol. Först vet hon inte vad hon ska säga till Moa, men när det väl är hennes tur finner hon orden, och berättar att hon varit vegan hela sitt liv. ”Det önskar jag att jag också hade varit”, svarar Moa. De hinner konstatera att de gillar samma veganska godismärke innan det är dags för nästa förväntansfulla följare.

I fiket talar jag med en annan ung tjej, Vilja-Lovis Andersson, som rest med sin familj från Örebro och som säger att ”nu vill jag bli vegan” efter att ha lyssnat på Moa. Där möter jag även Sandra Standal, 19, från Täby som konstaterar att Moa inspirerat henne att bli vegetarian, i framtiden siktar hon på att bli vegan.

Annons
Annons
Annons